ALBULA
Schiffstyp / Ship's type: Motor / Stückgutfrachter (Kümo / Rhein-See Schiff) / General Cargo (Rhine-Sea-Coaster)
Bau / Construction
Bauwerft / Shipyard: | Gutehoffnungshütte Oberhausen A.G., Rheinwerft Walsum, Walsum, Germany | ||
Bau Nr. / Hull / Yard No.: | 795 | Baujahr / Year of built: | 1936 |
Kiellegung / Keel laying: | n.a. | Stapellauf / Launching: | 04.12.1935 |
Ablieferung / Delivery: | 28.01.1936 |
Reeder - Manager / Shipping company - Manager
Eigner / Registered owner: | Schellen Scheepvaart & Befrachting N.V., Rotterdam | ||
Reeder / Shipping Company (Manager): | N.V. Nederlandsch Zwitsersche Scheepvaart Maatschappij, Rotterdam | ||
Tech. Management / Technical Mgmt.: | Schellen Scheepvaart & Befrachting N.V., Rotterdam | ||
Management von / from: | 28.01.1936 | Management bis / until: | 10.08.1940 |
Registerhafen / Homeport: | Rotterdam | Flagge / flag: | Netherland (NLD) |
Rufzeichen / Call sign: | PCID | Register-Nr. / Official No.: | 6583 Z ROTT 1936 |
(Maritime Mobile Service Identity) MMSI: | - | Class: | Germanischer Lloyd (GL) |
Registrier Datum / Date: | 28.01.1936 | Register Streichung / Deletion: | 10.08.1940 |
Verbleib / Fate: | 10.08.1940 Gesunken nach Kollision im Konvoi fahrend / Sank after collision in convoy |
Vermessung / Tonnage
BRT: | 329 | Länge / Length: | 44.50 | Meter | ||
NRT: | 150 | Breite / Breadth: | 7.36 | Meter | Passenger: | - |
DWT: | 440 | Tiefgang / Draft: | 2.76 | Meter | Besatzung / Crew: | 7 |
Lightship tons: | n.a. | Tiefe / Depth: | 2.98 | Meter | Airdraft: | n.a. |
Ladewinden / | Cargo winches: 2 | |||||
Ladegeschirr / Cargo gear: | 2 Ladebäume / Derricks à 2-ton. SWL (Safe Working Load) |
Maschine / Machinery
Maschinen-Typ / Engine type: | 4-Cyl. 4 S Nr. 5 |
Maschinenhersteller / Engine builder: | Manufactured 1914 by Gebrüder Sulzer, Winterthur, Switzerland |
Leistung / Power: | 220 Ps / HP at 280 r.p.m. |
Geschwindigkeit / Speed: | 9 Knoten / Knots |
Antrieb / Propulsion: | 1 Festpropeller / Fixed blade propeller |
Registrierte Schiffsnamen / Registered ship's names
Datum / Date | Schiffsname / Name | Heimathafen / Homeport |
28.01.1936 | ALBULA | Rotterdam |
Verbleib des Schiffes / Fate of vessel: | 10.08.1940 Gesunken nach Kollision im Konvoi fahrend / Sank after collision in convoy |
Schiffsgeschichte
Vom Stapel gelaufen als ALBULA für Schellen Scheepvaart & Befrachting N.V. (Alpina Rotterdam - Schweizerische Reederei AG, Basel), Rotterdam am 04.12.1935 bei Gutehoffnungshütte Oberhausen A.G., Rheinwerft Walsum, Walsum. Bau Nr.: 795. Gebaut für die Küsten- & Flussfahrt nach Paris und Basel, entworfen durch den berühmten Schweizer Schiffsbauingenieur Adolf J. Ryniker. Abgeliefert an die Eigner am 28. Januar 1936. Rufzeichen PCID. 1938 neu motorisiert bei N.V. Machinefabriek en Reparatiebedrijf J. H. Keller, Kralingseveer bei Rotterdam mit einem 325 Ps starken 6-Zyl. 6RKWN25, Gebr. Sulzer, Winterthur Diesel. Die Probefahrt fand am 15.06.1938 statt. Nach dem Überfall der Deutschen auf Holland im Mai 1940, lag das Schiff mit einer Ladung Kokskohlen in Rouen und flüchtete am 27. Mai 1940 nach England und wurde nachher für Nederlandse Scheepvaart & Handels Commissie, London beschäftigt. Während im Konvoy fahrend, von Methil nach Newcastle-on-Tyne mit Steinkohle, kollidiert mit der amerikanischen "Crescent City" (KGQO / 4109 BRT / Bj.1897 / Overlakes Freight Corporation, Wilmington, Deleware, USA) bei schwerem Wetter und gesunken bei Dunnet Head (58.38 N - 04.35 W) im Pentland Firth am 10.08.1940. Die Besatzung bestehend aus 7 Mann wurde gerettet. Das Schiff wurde geführt durch Kapitän W. A. J. van Baardwijk. Quellen:
|
Historique des navires
Mis à l’eau sous le nom de ALBULA en novembre 1935 pour le compte de Schellen Scheepvaart & Befrachting N.V. (Alpina Rotterdam), Rotterdam, au chantier Gutehoffnungshütte Oberhausen A.G., Rheinwerft Walsum, Walsum, avec le No. de construction 795. Ce navire a été dessiné par le fameux architecte naval suisse Adolf J. Ryniker. En 1938, il est remotorisé par N.V. Machinefabriek en Reparatiebedrijf J. H. Keller, Kralingseveer, près de Rotterdam par une propulsion de 325 ch., un diesel 6-Cylindres de type 6RKWN25 des Frères Sulzer, Winterthur. Les essais ont eu lieu le 15-06-1938. En mai 1940, lorsque la Hollande a été envahie par les troupes allemandes, le navire et sa cargaison de charbon se trouvaient à Rouen. Le 27-05-1940 le navire s’échappe furtivement vers l’Angleterre, puis peu après se trouve au service de la Nederlandse Scheepvaart & Handels Commissie, à Londres. Alors qu’il était en convoi entre Methil (Ecosse) et Newcastle-on-Tyne, il a été victime d’une collision avec le navire américain "Crescent City", en date du 10-08-1940, par mauvais temps. Le navire coula près de Dunnet Head (58°38’ N / 004°35’ W) dans le détroit des Orcades (Pentland Firth). Les 7 personnes de l’équipage ont été sauvées. Le navire était sous le commandement du Capitaine W.A.J. van Baardwijk. SwissShips MB. Traduction septembre 2020 PAR (Pierre-André Reymond) Sources :
|
Cronistoria delle navi
Varata presso il cantiere Gutehoffnungshütte Oberhausen A.G., Rheinwerft Walsum, Walsum il 00-11-1935 come ALBULA per la Schellen Scheepvaart & Befrachting N.V. (Alpina Rotterdam) (Schweizerische Reederei AG, Basel), Rotterdam. Numero di costruzione: 795. Costruita per navigazione costiera e fluviale per Parigi e Basilea, concepita dal dal famoso costruttore navale svizzero Adolf J. Ryniker. Consegnata ai proprietari nel gennaio del 1936. Nominativo internazionale: PCID. 1938: installato un nuovo propulsore Diesel Gebr. Sulzer, Winterthur, 6 cilindri 6RKWN25, 325 Cv, presso N.V. Machinefabriek en Reparatiebedrijf J. H. Keller, Kralingseveer, Rotterdam. Le prove avvengono il 16-06-1938. Dopo l'invasione dei tedeschi in Ollanda nel maggio del 1940, la nave si trova a Rouen con un carico di carbone, da dove fugge verso l'Ingilterra il 27 maggio 1940. In seguito viene messa in servizio per la Nederlandse Scheepvaart & Handels Commissie, Londra. Durante la navigazione in convoglio, collode con la nave americana "Crescent City" in condizioni meteo avverse e va a picco il 10-08-1940 nei pressi di Dunnet Head (58.38 N - 004.35 W) nel Pentland Firth. L'equipaggio, composto da 7 persone viene tratto in salvo. La nave viene comandata dal Com.te W.A.J. van Baardwijk. Fonti:
|
History
Launched as ALBULA for Schellen Scheepvaart & Befrachting N.V. (Alpina Rotterdam), Rotterdam on 00.11.1935, by Gutehoffnungshütte Oberhausen A.G., Rheinwerft Walsum, Walsum. Yard No.: 795. Designed by the famous Swiss Naval Architect Adolf J. Ryniker. Delivered to her owners in January 1936. Built for the trade to Basel and Paris. Call sign: PCID. 1938: Re-engined by N.V. Machinefabriek en Reparatiebedrijf J. H. Keller, Kralingseveer near Rotterdam with a 6-cyl. 6RKWN25, Gebr. Sulzer, Winterthur Diesel engine with 325 horsepower. Committed sea trial on 15.06.1938 with her new diesel engine. In May 1940 when Holland was invaded by the German troops, ALBULA was lying in Rouen, France with a coke coal cargo. On 27th May escaped to England and thereafter in service of Nederlandse Scheepvaart & Handels Commissie, London. While in convoy on a voyage from Methil to Newcastle-on-Tyne with coal, collided with American "Crescent City" (KGQO / 4109GRT / Y.o.b.1897 / Overlakes Freight Corporation, Wilmington, Deleware, USA) in severe weather and sank near Dunnet Head 58.38 N - 04.35 W in the Pentland Firth on 10.08.1940. Her crew of seven was saved. She was under the command of Capt. W.A.J. van Baardwijk. Sources:
|
ALBULA löscht Ladung in Königsberg, Ostpreussen am 29. April 1936 / ALBULA unloads cargo in Königsberg, East Prussia on 29 April 1936
Bildherkunft / Photosource: © Schellen Scheepvaart & Befrachting N.V. (Alpina Rotterdam), Rotterdam
|
In der Schleuse von Kiel-Holtenau im Jahre 1937 / In the lock at Kiel-Holtenau in 1937
Bildherkunft / Photosource: © Schellen Scheepvaart & Befrachting N.V. (Alpina Rotterdam), Rotterdam
|
Übernimmt Ladung in einem englischen Hafen / Takes on cargo in an English harbour
Bildherkunft / Photosource: © (Photo M. Seidel Diessenhofen) Schellen Scheepvaart & Befrachting N.V. (Alpina Rotterdam), Rotterdam
|
ALBULA übernimmt Ladung in Neuwied am Rhein in Deutschland / ALBULA takes over cargo in Neuwied am Rhein in Germany
Bildherkunft / Photosource: © Schellen Scheepvaart & Befrachting N.V. (Alpina Rotterdam), Rotterdam
|
Wir suchen Fotos / Photographs wanted
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / FotoMar
|
|