ROMANDIE
Lloyd's Register / IMO No.: 7375349
Schiffstyp / Ship's type: Motor / Massengutfrachter / Bulkcarrier
Bau / Construction
Bauwerft / Shipyard: | Osaka Zosensho K.K., Osaka | ||
Bau Nr. / Hull / Yard No.: | 359 | Baujahr / Year of built: | 1975 |
Kiellegung / Keel laying: | 09.04.1975 | Stapellauf / Launching: | 10.07.1975 |
Ablieferung / Delivery: | 14.10.1975 |
Reeder - Manager / Shipping company - Manager
Eigner / Registered owner: | Helica S. A., Genève | ||
Reeder / Shipping Company (Manager): | Société d'Armement Maritime Suisse-Atlantique S. A., Lausanne | ||
Tech. Management / Technical Mgmt.: | Société d'Armement Maritime Suisse-Atlantique S. A., Lausanne | ||
Management von / from: | 14.10.1975 | Management bis / until: | 21.05.1993 |
Registerhafen / Homeport: | Bâle | Flagge / Flag: | Schweiz / Switzerland (CHE) |
Rufzeichen / Call sign: | HBDU | CH-Register-Nr. / Official No.: | 94 |
(Maritime Mobile Service Identity) MMSI: | - | Klassifikation / Class: | AB |
Registrier Datum / Date: | 14.10.1975 | Register Streichung / Deletion: | 21.05.1993 |
Verbleib / Fate: | Verkauft nach Zypern / Sold to Cyprus |
Vermessung / Tonnage
BRT / GT: | 20'797 | Länge / Length: | 185.50 | Meter | TEU: | - |
NRT: | 13'899 | Breite / Breadth: | 26.07 | Meter | Fahrgäste / Passenger: | - |
DWT: | 34'168 | Tiefgang / Draft: | 11.16 | Meter | Besatzung / Crew: | 28 |
Lightship tons: | n.a. | Tiefe / Depth: | n.a. | Meter | Airdraft: | n.a. |
Ladegeschirr / Cargo gear: | Kräne / Cranes: 2x 15-ton, 3x 10-ton LSWL (Safe Working Load) |
Maschine / Machinery
Maschinen-Typ / Engine type: | 6-Cyl. 6RND76 Sulzer |
Maschinenhersteller / Engine builder: | Mitsubishi Heavy Industries, Kobe |
Leistung / Power: | 12'000 PS / HP |
Geschwindigkeit / Speed: | 15.25 Knoten / Knots |
Antrieb / Propulsion: | 1 Festpropeller / Fixed blade propeller |
Registrierte Schiffsnamen / Registered ship's names
Datum / Date | Schiffsname / Name | Heimathafen / Homeport |
14.10.1975 | ROMANDIE | Bâle |
21.05.1993 | Nirvana | Limassol |
Verbleib des Schiffes / Fate of vessel: | Verkauft im Nov. 2000 nach China zum Verschrotten/ Sold to China for scrapping in Nov. 2000 |
Schiffsgeschichte
Die Kiellegung fand am 09.04.1975 statt. Der Stapellauf mit Taufe durch Frau A. André, am 10.07.1975, als ROMANDIE für Arbella S.A., Monrovia. Am 14.10.1975 an Arbella S.A. (Management: Société d'Armement Maritime Suisse-Atlantique S.A., Lausanne) mit Heimathafen Bâle (Basel), abgeliefert. Offizielle Nr.: 94. Rufzeichen HBDU. 1976 an Helica S.A. (gleichbleibendes Management), Genève verkauft. Am 16.01.1977 rettete das Schiff unter dem Kommando von Capt. Ch. Pichard, 25 koreanische Besatzungsmitglieder des panamesischen Bulk Carriers "Crown Pearl" (5450/74), welcher sich, mit Logs beladen, auf der Reise von Tacoma nach Yokohama befand. Das Schiff sank am 23.1.1977 im Schlepp der "Asia Loyalty (10439/71), 750 Meilen NW von Honolulu, nachdem der Wassereinbruch im Raum Nr. I ausser Kontrolle geriet. 1986 wechselt der Managementname in Suisse-Atlantique Société de Navigation Maritime S.A., Lausanne. Gestrandet bei Loviisa am 18.09.1991 mit dem Lotsen an Bord. Abgebracht am 20.09.1991 nach Leichterung von einem Teil der Ladung. Auf der Loviisa Reede vor Anker gegangen, für eine Bodeninspektion durch Taucher und Notreparatur. Ankunft in Naantali 23.09.1991 zum Eindocken für eine Reparatur. Ausgelaufen am 16.10.1991 nach Yanbu in Saudi Arabien. Die ROMANDIE wurde am 21. 05.1993 an Oar Marine Ltd. (Management: Brave Maritime Corp. Inc., Athen), Limassol, verkauft und in NIRVANA umbenannt. Offizielle Nr.: 709921. Rufzeichen P3FA5. Neu vermessen mit BRT: 20'708, NRT: 12'309, DWT: 35'430. Im November 2000 verkauft nach China zum verschrotten und dort vor dem 24.11.2000 eingelaufen. Vielleicht auch noch weiter in der innerchinesischen Fahrt unter einem anderem Namen und Flagge einige Zeit in Fahrt. Schrottpreis pro Eigengewichtstonne 176. - $. Quellen:
|
Histoire du navire
La pose de la quille a lieu le 9 avril 1975. Le lancement et le baptême par Madame A. André lieu le 10 juillet 1975 sous le nom de ROMANDIE pour le compte de Arbella S.A., Monrovia. Apparaux: 2 grues de 15 tonnes SWL et 3 grues de 10 tonnes SWL. Remis le 14 octobre 1975 à Arbella S.A. (Armateur: Société d'Armement Maritime Suisse-Atlantique S.A., Lausanne), Bâle. Indicatif: HBDU. Vendu en 1976 à Helica S.A. (même armateur), Genève, Bâle. Le 16.01.1977, le navire, sous le commandement du Capitaine Ch. Pichard, sauve 25 membres d'un équipage coréen appartenant au vraquier panaméen "Crown Pearl" (5450/74), alors en route pour Yokohama en provenance de Tacoma. Ce bateau coula le 32 janvier 1977 alors qu'il était en remorque du "Asia Loyalty (10439/71), 750 miles NW de Honolulu, après que la déchirure dans la cale N° 1 devint incontrôlable. 1986: Armateur: Suisse-Atlantique Société de Navigation Maritime S.A., Lausanne. Echoué près de Loviisa le 18.09.1991 avec le pilote à bord. Détourné le 20 septembre 1991 après avoir alléger la cargaison. A l'ancre dans la rade de Loviisa pour une inspection du fond par des plongeur eteffectue des réparations d'urgence. Arrive à Naantali le 23 septembre 1991 pour effectuer les réparations. Repart le 16 octobre 1991 pour Yanbu. Le ROMANDIE a ét vendu le 21. 05.1993 à Oar Marine Ltd. (Armateur: Brave Maritime Corp. Inc., Athinai), Limassol, et rebaptisé NIRVANA. Indicatif: P3FA5. BRT: 20'708, NRT: 12'309, DWT: 35'430. Vendu en novembre 2000 en Chine pour démolition et parvient dans ce pays le 24 novembre 2000. Il est possible qu'il ait continué à naviguer le long des côtes chinoises sous un autre nom et autre pavillon. Le prix de démolition fut fixé $ 176.- la tonne brut. Traduction : Francis Monnard † Sources :
|
Cronistoria delle navi
Chiglia impstata il 09-04-1975. Varata e battezzata dalla sig.ra A. Andrè, il 10-07-1975 come ROMANDIE per la Arbella S.A., Monrovia. Mezzia da carico, 2 gru da 15 tonn. e 3 da 10 tonn. SWL. Consegnata alla Arbella S.A. (Management: Société d'Armement Maritime Suisse-Atlantique S.A., Lausanne), Basilea il 14-10-1975. Nominativo internazionale: HBDU. 1976 ceduta alla Helica S.A. (stesso management), Ginevra, Basilea. Il 16-01-1977, sotto il commando del comandante Ch. Pichard, mette in salvo 25 marittimi coreani facente parte dell’equipaggio della nave Bulk Carrier “Crown Pearl” (5450/74) battente bandiera panamense, la quale si trova sul viaggio con un carico di logs, da Tacoma a Yokohama. La nave affonda il 23-01-1977 a rimorchio della “Asia Loyalty” (10439/71), 750 mg a NW di Honolulu, dopo un’allagamento incontrollabile della stiva nr. 1. 1986, il management lo svolge la Suisse-Atlantique Société de Navigation Maritime S.A., Lausanne. Si arena il 18-09-1991 nei pressi di Loviisa con il pilota a bordo. Disincaglaita il 20-09-1991 dopo la discarica di una parte del carico. Alla fona in rada di Loviisa, per essere ispezionata all’opera viva da sommozzatori, per individuare e riparare eventuali danni. I danni poi sono stati riparati provvisoriamente. Arrivo a Naantali il 23-09-1991 per essere immessa in bacino per riparare definitivamente i danni. Ripartita il 16-10-1991 per la volta di Yanbu. 21-05-1993, ceduta alla Oar Marine Ltd. (Management: Brave Maritime Corp. Inc., Athinai), Limassol, la quale la nomina NIRVANA. Nominativo internazionale: P3FA5. TSL: 20708, TSN: 12309, DWT: 35430. Venduta alla Cina per la demolizione nel novembre del 2000, dove arriva prima del 24-11-2000. Probabilmente messa in servizio nel cabotaggio Cinese sotto altro nome e bandiera per un po di tempo. Venduta per 176$ la tonnellata. Fonti:
|
History
Keel laid on 09.04.1975, launched and christened by Mrs. A. André, on 10.07.1975, as ROMANDIE for Arbella S.A., Monrovia. 14.10.1975 delivered to Arbella S.A. (Management: Société d'Armement Maritime Suisse-Atlantique S.A., Lausanne), Bâle. Cargo gear: 1976 bought by Helica S.A., Genève (same management), Bâle. Not renamed. 16.01.1977 rescued under command of Capt. Ch. Pichard, 25 Korean crewmembers of the Panama flag bulk carrier "Crown Pearl" (5450/74), which was on voyage from Tacoma to Yokohama with logs, and was taking in water, in no. 1 cargo hold. The disabled ship sank 23.1.1977 in tow of "Asia Loyalty (10439/71), 750 miles N.W. of Honolulu. 1986 the management name changed to Suisse-Atlantique Société de Navigation Maritime S.A., Lausanne. Stranded off Loviisa on 18.09.1991 with a pilot on board. Refloated 20.09.1991 after cargo lightened. Taken to Loviisa Roads for diving survey and temporary repairs. Arrived Naantali 23.09.1991 for docking and repairs. Sailed 16.10.1991 for Yanbu in Saudi Arabia. The ROMANDIE was sold on 21. 05.1993 to Oar Marine Ltd. (Management: Brave Maritime Corp. Inc., Athens), Limassol, and renamed NIRVANA. Call sign P3FA5. GRT: 20'708, NRT: 12'309, DWT: 35'430. Sold in November 2000 to China for demolition. Scrap price: $ 176.00 per ltd. Arrived China previous to 24.11.2000. Sources:
|
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() In Japan 1977
Bildherkunft / Photosource: © Unbekannt / Unknown / © SwissShips-Collection
|
![]() Camden New Jersey USA am 30. August 1978
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / © MB-Photo Collection
|
![]() Camden New Jersey USA am 30. August 1978
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / © MB-Photo Collection
|
![]() Vor Suez im Dezember 1978 / Off Suez in December 1978
Bildherkunft / Photosource: © Andrin Fontana
|
![]() Docking in Yokohama 1982
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() |
![]() Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() In der Malaccastrasse / In the Strait of Malacca
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips colleciton / © Capt. Foxley † © Airfoto Malacca
|
![]() In der Malaccastrasse / In the Strait of Malacca
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips colleciton / © Capt. Foxley † © Airfoto Malacca
|
![]() In der Malaccastrasse / In the Strait of Malacca
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips colleciton / © Capt. Foxley † © Airfoto Malacca
|
![]() Sorel Canada August 23, 1984
|
![]() Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() Huelva Spanien
Bildherkunft / Photosource: © Unbekannt / Unknown / © SwissShips-Collection
|
![]() Bildherkunft / Photosource: © Unbekannt / Unknown / © SwissShips-Collection
|
![]() Immingham September 9, 1986
Bildherkunft / Photosource: © simonwp (© Paul Morgan)
|
![]() Auckland NZ 08.08.1987
|
![]() Auckland NZ 08.08.1987
|
![]() Hartlepool UK 24.06.1989
Bildherkunft / Photosource: ©Unbekannt / Unknown / © SwissShips-Collection
|
![]() Hartlepool UK 24.06.1989
Bildherkunft / Photosource: ©Unbekannt / Unknown / © SwissShips-Collection
|
![]() Hartlepool UK 24.06.1989
Bildherkunft / Photosource: ©Unbekannt / Unknown / © SwissShips-Collection
|
![]() Hartlepool UK 24.06.1989 + Tugboat HART
Bildherkunft / Photosource: ©Unbekannt / Unknown / © SwissShips-Collection
|
![]() 01.09.1991 berthed Mineral quay West, Immingham Dock
Bildherkunft / Photosource: © Patrick Hill
|
![]() Auslaufend auf der Elbe vor Cuxhaven am 19.03.1992 / Leaving the Elbe off Cuxhaven on 19 March 1992
|
![]() Auslaufend auf der Elbe bei Hamburg am 06.12.1992 / Leaving Hamburg on the Elbe December 6, 1992
|
![]() Port Taofik (Tawfiq) Suezcanal 10.04.1993
Bildherkunft / Photosource: © Bertil Palm |
![]() Wir suchen Fotos / Photographs wanted
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / FotoMar
|
Diverse Photos
Teile des Aufbaus an einem japanischen Schwergutkran im Hintergrund die DIAVOLEZZA / Parts of the superstructure on a Japanese heavy lift crane in the background the DIAVOLEZZA
Bildherkunft / Photosource: © R. Baggenstos - Suisse-Atlantique S.A.
|
Auf der Werft vor dem Stapellauf / In the shipyard before launching
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() Auf der Werft vor dem Stapellauf / In the shipyard before launching
Bildherkunft / Photosource: ©Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() Stapellauf / Launching
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() Stapellauf / Launching
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() Stapellauf / Launching
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() Stapellauf / Launching
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() Offiziersmesse / Officers' mess
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() Kombüse 1977/ Galley 1977
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() Achterschiff mit Aufbau / Officers' mess
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
Gloor Martin Deckboy Jg. 1950
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
Chief Steward A. Ferriroli Jg. 1921
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() Umschlag von Schwergut in einem US Hafen / Handling heavy cargo in a US port
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() Umschlag von Schwergut in einem US Hafen / Handling heavy cargo in a US port
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() In Busan, Süd Korea am Anker / Photographs wanted
Bildherkunft / Photosource: © J. Ribi
|
![]() Wind und Wellen / Wind and waves
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() Wind und Wellen / Wind and waves
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() Wind und Wellen / Wind and waves
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() Wind und Wellen / Wind and waves
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() Wind und Wellen / Wind and waves
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() Wind und Wellen / Wind and waves
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() Wind und Wellen / Wind and waves
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() Rettungsübung (Bootsmanöver) / Boat drill
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() Rettung der 25 koreanischen Besatzungsmitglieder des panamesischen Bulk Carriers "Crown Pearl" (5450/74) am 16.01.1977 / Rescue of the 25 Korean crew members of the Panamanian bulk carrier ‘Crown Pearl’ (5450/74) on 16 January 1977
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() Anmusterung / Istruktionen / Sign on to the ship / instructions
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A. - W. Kaeser
|
![]() Anmusterungs Papiere / Sign on to the ship / instructions
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A. - W. Kaeser
|
![]() Anmusterung / Istruktionen / Sign on to the ship / instructions
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A. - W. Kaeser
|
![]() Landgangspass Argentinien / Shore leave pass Argentina
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A. - W. Kaeser
|
![]() Personalblatt Suisat / Suisat staff sheet
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A. - W. Kaeser
|
![]() Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Atlantique S.A.
|
![]() Wir suchen Fotos / Photographs wanted
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / © FotoMar
|
später als / later as Rotterdam
Bildherkunft / Photosource: © J. Krayenbosch, Maassluis
|
Im Suezkanal am 25.04.1996 / In the Suez Canal on 25 April 1996
Bildherkunft / Photosource: © W. Kramer
|
![]() Wir suchen Fotos / Photographs wanted
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / © FotoMar
|