RHIN
Lloyd's Register / IMO No.: 5293858
Schiffstyp / Ship's type: Motor / Stückgutfrachter / General Cargo Vessel
Bau / Construction
Bauwerft / Shipyard: | Stocznia Gdanska im. Lenina Gdansk (Danzig) | ||
Bau Nr. / Hull / Yard No.: | B54/23 | Baujahr / Year of built: | 1961 |
Kiellegung / Keel laying: | n.a. | Stapellauf / Launching: | 07.01.1961 |
Ablieferung / Delivery: | 02.11.1961 |
Reeder - Manager / Shipping company - Manager
Eigner / Registered owner: | Bemina Hochsee-Schiffahrts A.G. Chur | ||
Reeder / Shipping Company (Manager): | Suisse-Outremer Bereederungs- und Befrachtungs A.G. Zürich | ||
Tech. Management / Technical Mgmt.: | Suisse-Outremer Bereederungs- und Befrachtungs A.G. Zürich | ||
Management von / from: | 02.11.1961 | Management bis / until: | 25.10.1966 |
Registerhafen / Homeport: | Basel | Flagge / Flag: | Schweiz (CH) / Switzerland (CHE) |
Rufzeichen / Call sign: | HBDS | Register-Nr. / Official No.: | 066 |
Registrier Datum / Date: | 02.11.1961 | Register Streichung / Deletion: | 25.10.1966 |
Verbleib / Fate: | Verkauft nach Frankreich / Sold to France |
Vermessung / Tonnage
BRT / GRT: | 7'969 | Länge / Length: | 153.80 | Meter | ||
NRT: | 4'419 | Breite / Breadth: | 19.49 | Meter | Passenger: | 6 |
DWT: | 10'157 | Tiefgang / Draft: | 8.36 | Meter | Besatzung / Crew: | 40 |
Lightship ton.: | n.a. | Tiefe / Depth: | 12.55 | Meter | ||
Ladewinden / | Cargo winches: 16 | |||||
Ladegeschirr/Cargo gear: | Ladebäume/Derricks: 1x 25-ton "Jumbo", 8x 10-ton, 8x 5-ton,, 1x 1.5-ton SWL (Safe Working Load) | |||||
Maschine / Machinery
Maschinen-Typ / Engine type: | 6-Cyl. 6RD76 Sulzer Diesel Engine |
Maschinenhersteller / Engine builder: | Gebrüder Sulzer AG Winterthur (Sulzer Bros. Ltd) - Schweiz - Switzerland |
Leistung / Power: | 7'800 PS / HP |
Geschwindigkeit / Speed: | 17 Knoten / Knots |
Antrieb / Propulsion: | 1 Festpropeller / Fixed blade propeller (FP) |
Registrierte Schiffsnamen / Registered ship's names
Datum / Date | Schiffsname / Name | Heimathafen / Homeport |
02.11.1961 | RHIN | Bâle |
25.10.1966 | Luchon | Rouen |
20.03.1980 | Paramount | Panama |
Verbleib des Schiffes / Fate of vessel: | November 1983 verschrottet / Nov. 1983 broken up |
Schiffsgeschichte
Wie ihr Schwesterschiff, die RHONE wurde dieser Frachter ursprünglich von Louis Dreyfus & Cie. Dunkerque / Dünkirchen, Frankreich bei der Stocznia Gdanska im. Lenina, Gdansk / Danzig, Polen (Bau Nr.: B54/23) in Auftrag gegeben. Während des Baus an die Tochtergesellschaft Getreide Finanzgesellschaft "Socef" Zürich überschrieben. Baron Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza, Besitzer der Suisse-Outremer S.A. erhielt einen Anteil von 1/3. Fertiggestellt am 30.09.1961, aber erst am 02.11.1961 unter dem Namen RHIN unter Schweizer Flagge registriert mit Heimathafen Bâle (Offizielle Nr.: 66 / Rufzeichen HBDS) und an die Eigner Firma Bernina Hochsee-Schiffahrts AG, Chur übergeben. Es scheint, es gab noch einige rechtliche Fragen über die Registrierung zu lösen, daher die Verzögerung. Das Management wiederum übernahm Suisse-Outremer S.A. de Gérance et d'Affrètement Maritimes, Genève. Die RHIN war speziell für die Fahrt nach Südamerika ausgelegt worden, siehe Kommentar unter RHONE. Sie fährt zusammen mit ihrem Schwesterschiff RHONE im Liniendienst der SEAS, Société Europe-Atlantique du Sud, einem Verbund französischer Reedereien zwischen Nordeuropa (Frankreich und den Nordseehäfen bis Hamburg) und der Ostküste Südamerikas (Brasilien, Uruguay und Argentinien). Die Besatzung von 40 Mann bestand fast vollständig aus Schweizern. Im Sommer 1963 machte die RHIN zwei Reisen über den Nordatlantik nach Kanada und den grossen Seen. Anfangs 1964 folgt noch eine Winterreise nach Halifax, St. John und New York und im Frühling ging es ein letztes Mal hoch zum Oberer See (Lake Superior), nach Duluth. Am 01.09.1963 wechselt das Management Domizil und Namen in Suisse-Outremer Bereederungs- und Befrachtungs AG, Zürich. Am 25.10.1966 an Compagnie de Navigation d'Orbigny (C.N.O.), Rouen, verkauft und in LUCHON umbenannt. Sie fährt weiterhin unter französischer Flagge mit Heimathafen Rouen auf der angestammten Linie nach Südamerika (Rufzeichen: FNTK). Ab 1979 fungiert die Maldives Shipping Ltd. in Bombay, als Manager. Am 20.03.1980 verkauft an Belle Shipping Co. Panama (Management: Asia Africa Shipping Co. Ltd., Hong Kong). In PARAMOUNT umbenannt und fährt jetzt unter der Flagge von Panama (Offizielle Nr.: 9314-PEXT 1 / 10444-80, Rufzeichen: H8PM). 1983 an Visvanath Rupa & Co., Darukana (Bombay) verkauft. Das Schiff lief am 12.07.1983 in Bombay ein, wo der Abbruch im November 1983 begann. Quellen:
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Historique des navires
Comme son navire jumeau, le RHONE, ce cargo a été commandé à l'origine par Louis Dreyfus & Cie Dunkerque, France, au chantier Stocznia Gdanska im. Lenina, à Gdansk, en Pologne (construction n° : B54/23). Le navire a été cédé au cours de sa construction à la filiale de la société financière céréalière "Socef" de Zurich. Le baron Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza, propriétaire de Suisse-Outremer SA, a acquis ainsi une part d’un tiers. Achevé de construction le 30-09-1961, il et remis à son propriétaire, la société Bernina Hochsee-Schiffahrts AG de Coire. Ce n’est cependant que le 02-11-1961 que ce cargo a été immatriculé sous pavillon suisse avec le nom de RHIN, avec Bâle comme port d’enregistrement. (n° officiel : 66 / indicatif d'appel HBDS). Il semble qu'il y avait encore quelques questions juridiques à résoudre concernant l'enregistrement, d'où ce retard. La gestion a été assurée par Suisse-Outremer SA de Gérance et d'Affrètement Maritimes, Genève. Le RHIN avait été spécialement conçu pour naviguer vers l'Amérique du Sud (voir le commentaire sous RHONE). Il navigue avec son sister-ship RHONE sur les lignes régulières de la SEAS, Société Europe-Atlantique du Sud, une association de compagnies maritimes françaises. Ces lignes mènent les navires entre l'Europe du Nord (France et les ports de la mer du Nord jusqu'à Hambourg) et la côte est de l'Amérique du Sud (Brésil, Uruguay et Argentine). Le 01-09-1963, la société de gestion change de domicile ainsi que de nom pour devenir la Suisse-Outremer Bereederungs- und Befrachtungs AG, Zurich. Le 25-10-1966, le navire est vendu à la Compagnie de Navigation d'Orbigny (C.N.O.) de Rouen ; il est rebaptisée LUCHON. Il continue à naviguer sous pavillon français avec Rouen comme port d'enregistrement et l’indicatif d’appel FNTK. Le cargo reste affecté à sa ligne habituelle vers l'Amérique du Sud. A partir de 1979, c'est la Maldives Shipping Ltd. de Bombay qui fait office de gestionnaire. Le 20-03-1980, ce cargo est vendu à la Belle Shipping Co. à Panama (gestion : Asia Africa Shipping Co. Ltd., Hong Kong). Il est rebaptisé PARAMOUNT et navigue désormais sous pavillon du Panama avec le numéro officiel 9314-PEXT1 / 10444-80 et l’indicatif d'appel H8PM. Enfin, le bateau est vendu en 1983 à la Visvanath Rupa & Co de Darukana (Bombay). Le navire est arrivé à Bombay le 12-07-1983, où sa démolition a commencé en novembre 1983. SwissShips en décembre 2022 - Traduction PAR Sources :
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Cronistoria delle navi
Come la gemella RHONE, anche questa nave da carico originariamente era stata commissionata dalla Louis Dreyfus & Cie. Dunkerque, Francia, presso il cantiere Stocznia Gdanska im. Lenina, Gdansk/Danzica, Polonia (numero di costruzione: B54/23). In fase di costruzione assegnata alla affigliata Getreide Finanzgesellschaft “Socel” Zurigo. Al Barone Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza, proprietario della Suisse-Outremer S.A. era stato assegnato la quota di ⅓. Ultimata il 30-09-1961, immatricolata però appena il 02-11-1961 con il nome RHIN sotto bandiera Svizzera con porto d’scrizione Bâle/Basilea (Numero ufficiale: 66, nominativo internazionale: HBDS) e consegnata alla proprietaria, la Bernina Hochsee-Schiffahrts AG, Coira. Pare che c’erano da risolvere alcune domande legali riguardanti la registrazione, perciò il ritardo. Con la gestione a sua volta si occupava la Suisse-Outremer S.A. de Gérance et d’Affretement Maritimes, Ginevra. La RHIN era concepita specialmente per i viaggi verso il Sudamerica, vedi commento nella storia della nave RHONE. Assieme alla nave gemella RHONE era stata intromessa nel servizio di linea della SEAS, Societé Europe-Atlantique du Sud, una unione di armatori francesi offrendo servizi tra il Nordeuropa (Francia e porti del Nordeuropa fino ad Amburgo) e la costa orientale del Sudamerica (Brasile, Uruguay e Argentina). L’equipaggio era composto di 40 persone, prevalentemente cittadini Svizzeri. Nell’estate del 1963 la RHIN eseguiva due viaggi transatlantici verso il Canada e i Grandi Laghi. Agli inizi del 1964 segue un viaggio invernale verso Halifax, St. John e New York e in primavera per l’ultima volta era diretta a Duluth sul Lago Superiore (Lake Superior). Il 01-09-1963 la gestione cambia sede e nome diventando Suisse-Outremer Bereedungs-und Befrachtungs AG, Zurigo. Il 25-10-1966 ceduta alla Compagnie de Navigation d’Orbigny (C.N.O.), Rouen e rinominata LUCHON. Sotto bandiera francese con porto d’iscrizione Rouen rimane in servizio sulla stessa linea verso il Sudamerica (nominativo internazionale: FNTK). Dal 1979 entra in gestione alla Maldives Shipping Ltd., Bombay. Il 20-03-1980 venduta alla Belle Shipping Co. Panama (management: Asia Shipping Co. Ltd., Hong Kong, rinominata PARAMOUNT e intromessa in servizio sotto bandiera panamense (numero matricola: 9314-PEXT 1 / 10444-80, nominativo internazionale: H8PM). Nel 1983 passa alla Visvanath Rupa & Co., Durakana (Bombay). Il 12-07-1983 la nave arriva a Bombay, dove a novembre del 1983 inizia la demolizione. Fonti:
SwissShips,Dicembre 2022. Traduzione HM |
History
Like her sister ship, the RHONE, this freighter was originally ordered by Louis Dreyfus & Cie. Dunkerque/Dunkirk, France from Stocznia Gdanska im. Lenina, Gdansk, Poland (construction No. B54/23). During construction allocated to a subsidiary, the grain finance company "Socef" Zurich. Baron Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza, owner of Suisse-Outremer S.A. received a 1/3 share. Completed on 30.09.1961, but not registered until 02.11.1961 as the RHIN under Swiss flag with home port Bâle (Official No.: 66, call sign HBDS) and handed over to the owner company Bernina Hochsee-Schiffahrts AG, Chur. It seems there were still some legal issues to be resolved about the registration, hence the delay. The management was taken over by Suisse-Outremer S.A. de Gérance et d'Affretement Maritimes, Genève. The RHIN was specially designed for the voyage to South America, see comment under RHONE. Together with her sister ship RHONE, she sailed in the liner service of SEAS, Societé Europe-Atlantique du Sud, an association of French shipping companies between northern Europe (France and the North Sea ports up to Hamburg) and the east coast of South America (Brazil, Uruguay and Argentina). The crew of 40 was almost entirely Swiss. In the summer of 1963, the RHIN made two voyages across the North Atlantic to Canada and the Great Lakes. At the beginning of 1964, another winter voyage followed to Halifax, St. John and New York, and in the spring, she went up to the Great Lakes for the last time, but to Lake Superior (Duluth). On 01.09.1963, the management changed domicile and the company name to Suisse-Outremer Bereederungs- und Befrachtungs AG, Zurich. Sold to Compagnie de Navigation d'Orbigny (C.N.O.), Rouen, on 25.10.1966 and renamed LUCHON. She continues to sail under the French flag with home port Rouen on the traditional route to South America (call sign: FNTK). From 1979, Maldives Shipping Ltd, Bombay, acted as manager. Sold on 20.03.1980 to Belle Shipping Co. Panama (Management: Asia Africa Shipping Co. Ltd., Hong Kong) Renamed PARAMOUNT and now sailing under the flag of Panama (Official No.: 9314-PEXT 1 / 10444-80, Call Sign: H8PM). Sold to Visvanath Rupa & Co, Darukana (Bombay) in 1983. The ship arrived in Bombay on 12.07.1983, where demolition began in November 1983. Sources:
SwissShips, December 2022 |
Auf dem Tejo bei Lissabon im November 1961 / On the River Tagus on November 1961
Bildherkunft / Photosource: ©Capt. J.F. van Puyvelde †
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Chartered by SEAS (Société Anonyme pour l'Exploitation de Services Combinés sur l' Amérique du Sud)
Bildherkunft / Photosource: © Suisse-Outremer AG Zürich |
In den Grossen Seen / In the Great Lakes
Bildherkunft / Photosource: © Unbekannt / Unknown / © SwissShips / © Archiv |
In den Grossen Seen / In the Great Lakes
Bildherkunft / Photosource: © Unbekannt / Unknown / © SwissShips / Archiv |
Welland Canal
Bildherkunft / Photosource: © Robert W. Walton Thorold / Ontario (via Peter Wüthrich) |
Welland Canal
Bildherkunft / Photosource: © Robert W. Walton Thorold / Ontario (via Peter Wüthrich) |
Leixões 25.11.1961
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / © FotoMar |
Leixões 25.11.1961
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / © FotoMar |
Leixões 03.08.1962
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / © FotoMar |
Leixões 03.08.1962
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / © FotoMar |
Leixões 03.08.1962
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / © FotoMar |
Leixões 03.08.1962
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / © FotoMar |
Marseille 1963
Bildherkunft / Photosource: © Peter Wüthrich |
In einem Hafen in den Grossen Seen / At a Great Lakes port
Bildherkunft / Photosource: © Hans Hintermann † |
In einer Schleuse im Welland Kanal 1963 / Welland Canal lock 1963
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Welland Canal 1963
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Welland Canal 1963
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Chicago by night 1963
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Montreal April 1963
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Montreal seaway clearance 1963
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Montreal seaway clearance 1963
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Auf der Schelde 28.05.1964
Bildherkunft / Photosource: © Capt. J.F. van Puyvelde † |
Auf der Schelde 07.08.1964
Bildherkunft / Photosource: © Capt. J.F. van Puyvelde † |
Auf der Schelde 07.08.1964
Bildherkunft / Photosource: © Capt. J.F. van Puyvelde † |
Hamburg
Bildherkunft / Photosource: © Unbekannt / Unknown / © SwissShips / Archiv |
Leixões 28.04.1965
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / © FotoMar |
Leixões Portugal
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / © FotoMar |
Leixões Portugal
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / © FotoMar |
Wir suchen Fotos / Photographs wanted
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / FotoMar
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später als / later as
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