AVENTICUM
IMO No.: 8901808
Schiffstyp / Ship's type: Motor / Bulk Carrier (Handymax)
Bau / Construction
Bauwerft / Shipyard: | Tsuneishi Zosen K.K., Numakuma, Japan | ||
Bau Nr. / Hull / Yard No.: | 623 | Baujahr / Year of built: | 1989 |
Kiellegung / Keel laying: | 20.03.1988 | Stapellauf / Launching: | 16.06.1989 |
Ablieferung / Delivery: | 11.09.1989 |
Reeder - Manager / Shipping company - Manager
Eigner / Registered owner: | Edna Shipping A.G., Zug | ||
Reeder / Shipping Company (Manager): | J.& W. Shipping A.G., Zürich / ab 23.12.1997 Reederei Zürich AG, Zürich | ||
Tech. Management / Technical Mgmt.: | J.& W. Shipping A.G., Zürich / ab 23.12.1997 Reederei Zürich AG, Zürich | ||
Management von / from: | 05.05.1995 | Management bis / until: | 14.04.2005 |
Registerhafen / Homeport: | Basel | Flagge / Flag: | Schweiz / Switzerland (CHE) |
Rufzeichen / Call sign: | HBLI | CH-Register-Nr. / Official No.: | 144 |
Registrier Datum / Date: | 05.05.1995 | Register Streichung / Deletion: | 14.04.2005 |
Verbleib / Fate: | Verkauft / Sold |
Vermessung / Tonnage
BRZ / GT: | 25'891 | Länge / Length: | 185.84 | Meter | TEU: | 1'082 |
NRZ / NT: | 13'673 | Breite / Breadth: | 30.43 | Meter | Fahrgäste / Passenger: | - |
DWT: | 43'665 | Tiefgang / Draft: | 11.319 | Meter | Besatzung / Crew: | 24 |
Lightship tons: | n.a. | Tiefe / Depth: | 16.20 | Meter | ||
Ladegeschirr / Cargo gear: | 4, 30-ton SWL (Safe Working Load) Kräne / Cranes |
Maschine / Machinery
Maschinen-Typ / Engine type: | 6-Cyl. 6L60MCE Burmeister & Wain |
Maschinenhersteller / Engine builder: | Mitsui Eng. & SB. Co. Ltd. - Tamano, Japan |
Leistung / Power: | 9'680 |
Geschwindigkeit / Speed: | 14 Knoten / Knots |
Antrieb / Propulsion: | 1 Festpropeller / Fixed blade propeller |
Registrierte Schiffsnamen / Registered ship's names
Datum / Date | Schiffsname / Name | Heimathafen / Homeport |
11.09.1989 | World River | Panama |
00.10.1992 | Copilco | Panama |
05.05.1995 | AVENTICUM | Basel |
14.04.2005 | New Power | Panama |
00.01.2008 | New Power | Majuro |
22.04.2009 | Astana | Monrovia |
09.08.2011 | St. Michael | Monrovia |
00.07.2013 | Mischa | Monrovia |
00.08.2013 | Qatar Ana | Panama |
Verbleib des Schiffes / Fate of vessel: | 29.03.2024 Auf den Strand gesetzt / Beached at Gadani |
Schiffsgeschichte
Der Kiel von der m/s AVENTICUM, ein Bulk Carrier der Handymax-Klasse, wurde am 20.03.1998 auf Kiel gelegt und lief am 16. Juni 1989 auf der Werft Tsuneishi Zosen Shipbuilding Company Ltd. in Numakuma (Japan) als WORLD RIVER vom Stapel. Am 11. September 1989 wurde sie der Eignergesellschaft Lepta Shipping Co. Inc., Panama, abgeliefert und in Panama registriert. Betrieben wurde sie von der Reederei Orient Marine Co. Ltd. (Toyo Senpaku K. K., Tokyo), Tokyo. IMO Nr.: 8901808. Offizielle Nr.: 18585-89A. Rufzeichen: 3EOH7. Im Oktober 1992 verkauft an Sea Laurel S. A. (Management: MMS Co. Ltd., Tokyo), Panama und in COPILCO umbenannt. Offizielle Nr.: 18585-89B. Rufzeichen: 3EOH7. Am 5. Mai 1995 kaufte die Edna Shipping A.G., Zug, das Schiff für ca. 21 Millionen USD und registrierte es als AVENTICUM unter Schweizer Flagge. Das Management übernahm die Reederei J. & W. Shipping A.G. in Zürich, welche seit dem 23. Dezember 1997 Reederei Zürich A.G. heisst. Die Übergabe fand in Wakayama (Japan) statt. Die AVENTICUM ist ein Schwesterschiff der m/s «Schwyz» von Massoel S.A., Genf. Als Antrieb dient ein Mitsui B&W 6L60MCE Diesel mit 6 Zylindern und einer Leistung von 9‘680 PS oder 7'118 kWh. Das Schiff verfügt über vier 30 Tonnen SWL (Safe Working Load) elektrohydraulische Lade-Kräne mit den dazugehörenden Greifern (grabs). Rufzeichen: HBLI. 2005: Verkauft für 20.75 Millionen USD an Transmar Shipping Co. S.A., Piraeus ( www.transmar.gr ) Am 14.04.2005 übergeben an Devotion Faith S.A. (Management: Transmar Shipping Co. S.A., Piraeus), Panama und umbenannt in NEW POWER. Offizielle Nr.: 33077-PEXT. Rufzeichen: 3EAL. Im Januar 2008 transferiert unter Marschall Inseln Flagge. Offizielle Nr.: 3090, Rufzeichen: V7OH4. Verkauft im April 2009 an Angerona Shipping Ltd. (Management: Ocean Agencies Ltd., London), Monrovia und umbenannt in ASTANA. Offizielle Nr.: 14281, Rufzeichen: A8SR6. Am 9. August 2011 Verkauf an Michael Maritime Co. Inc., Odessa (Management: Unimor Shipping Agency, Odessa), Monrovia und umbenannt in ST. MICHAEL. Während dem Juli 2013 verkauft an Detra Shipping Ltd., Monte Carlo, Monaco (Management: Monte Carlo Maritime Services Sarl (MCMS), Monte Carlo), Monrovia und in MISCHA umgetauft. Weiterverkauft im August 2013 an Al Mulla Marine Ltd., Monrovia (Management: Al Khalejia Aggregates FZE, Ras al Khaimah, Vereinigte Arabische Emirate) und umbenannt in QATAR ANA. Registriert in Panama. Offizielle Nr.: 44957PEXT, Rufzeichen: 3FOA4. MMSI: 351204000. Am 28.09.2022 übertragen an Al Khalejia Marine Inc., Panama. 28.02.2024: Verkauf zum verschrotten (509 USD/LDT) Am 21. März 2024 vom Hafen Shuaiba in Kuwait ausgelaufen nach Karachi und ist am 26. März vor Gadani vor Anker gegangen. Auf den Strand gesetzt zum Abbruch am 29. März 2024. SwissShips im April 2024 Quellen:
|
Historique des navires
La quille du m/s AVENTICUM, un vraquier de classe Handymax, a été posée le 20-03-1989 et le navire a été lancé le 16-06-1989 au chantier naval Tsuneishi Zosen Shipbuilding Company Ltd. à Numakuma (Japon) sous le nom de WORLD RIVER. Le 11-09-1989, il a été livré à la société propriétaire, la Lepta Shipping Co. Inc, Panama. Enregistré au Panama, il était exploité par l'armateur Orient Marine Co. Ltd (Toyo Senpaku K. K., Tokyo), Tokyo. N° OMI : 8901808. N° officiel : 18585-89A. Indicatif d'appel : 3EOH7. Vendu en octobre 1992 à la Sea Laurel SA (gestion : MMS Co. Ltd., Tokyo), il est rebaptisé COPILCO mais reste enregistré au Panama sous numéro officiel 18585-89B, avec l’indicatif d'appel 3EOH7. Le 05-05-1995, Edna Shipping AG, Zoug, a acheté le navire pour environ 21 millions de dollars. Il est rebaptisé en AVENTICUM et mis sous pavillon suisse. La gestion a été reprise par la société d'armement J. & W. Shipping A.G. à Zurich, laquelle s'appelle Reederei Zürich AG depuis le 23-12-1997. Le transfert a eu lieu à Wakayama (Japon). L'AVENTICUM est le navire jumeau du m/s "Schwyz" de la Massoel SA de Genève. La propulsion est assurée par un diesel Mitsui B&W 6L60MCE, un 6 cylindres d'une puissance de 9'680 CV ou 7'118 kWh. Le navire dispose de quatre grues de chargement électrohydrauliques de 30 tonnes SWL (Safe Working Load) avec les grappins correspondants (grabs). Son indicatif d'appel suisse est HBLI. En 2005, le vraquier est vendu pour 20,75 millions de dollars à la Transmar Shipping Co. SA, au Pirée (www.transmar.gr). Cédé le 14-04-2005 à la Devotion Faith SA (gestion : Transmar Shipping Co. SA, au Pirée), le navire est enregistré au Panama et rebaptisé NEW POWER. No officiel : 33077-PEXT. Indicatif d'appel radio : 3EAL. En janvier 2008, il est transféré sous pavillon des îles Marshall avec le n° officiel 3090 et l’indicatif d'appel V7OH4. Vendu en avril 2009 à la Angerona Shipping Ltd (gestion : Ocean Agencies Ltd, Londres), il est enregistré à Monrovia et rebaptisé ASTANA avec le n° officiel 14281 et l’indicatif d'appel A8SR6. Le 09-08-2011, vente à la Michael Maritime Co. Inc. à Odessa (gestion : Unimor Shipping Agency, Odessa). Le navire, rebaptisé ST. MICHAEL, reste enregistré à Monrovia. En juillet 2013, il est vendu à la Detra Shipping Ltd. de Monte Carlo, Monaco (gestion par la Monte Carlo Maritime Services Sàrl (MCMS), Monte Carlo). Le navire est enregistré à Monrovia et rebaptisé MISCHA. Vendu à nouveau en août 2013 à la Al Mulla Marine Ltd. de Monrovia (gestion : Al Khalejia Aggregates FZE, Ras al Khaimah, Émirats arabes unis). Le navire est rebaptisé QATAR ANA et enregistré au Panama sous n° officiel 44957PEXT, avec l’indicatif d'appel radio 3FOA4. MMSI: 351204000. Le 28-09-2022 le navire est transféré à la Al Khalejia Marine Inc, au Panama. Le 28-02-2024, il est vendu pour la démolition (509 USD/LDT). Parti le 21-03-2024 du port de Shuaiba au Koweït pour Karachi, le vraquier mouille le 26 mars au large de Gadani. Il est échoué sur la plage pour sa démolition le 29-03-2024. SwissShips en avril 2024, Traduction PAR Sources :
|
Cronistoria delle navi
Il m/s AVENTICUM, un cargo della classe Handymax, è stato varato il 16 giugno 1989 presso il cantiere navale Tsuneishi Zosen Shipbuilding Company Ltd. a Numkuma (Giappone) con il nome di m/s WORLD RIVER. Il 11 settembre del 1989 è stato consegnato alla società Lepta Shipping Co. Inc. di Panama e registrato sotto bandiera panamense. La sua gestione è affidata alla compagnia armatoriale Orient Marine Co. Ltd. (Toyo Senpaku K. K.) di Tokyo. IMO: 8901808, numero matricola: 18585-89A. Segnale di chiamata: 3EJK7. Nel ottobre del 1992, ceduta alla Sea Laurel S. A. (Management: MMS Co. Ltd., Tokyo), Panama, la quale la nomina COPILCO. Numero matricola: 18585-89B. Nominativo internazionae: 3EOH7. La Edna Shipping AG., Zug, aquista la nave il 05-05-1995 e la immatricola con il nome AVENTICUM, sotto bandiera Svizzera. Il management so svolge la Reederei J.&W. Shipping AG, Zurigo, la quale dal 23-12-1997 opera con il nome Reederei Zürich A.G. La consegna avviene nel porto di Wakayama (Giappone). La AVENTICUM è la nave gemella della “Schwyz” gestita dalla Massoel SA, Ginevra. È dotata di un mototre Mitsui B&W 6L60MCE Diesel a 6 cilindri con una Potenza di 9860 Cv (7118 KW). Equipaggiata di 4 gru ellettroidrauliche da 30 tonn. SWL (Safe Working Load) ciascuna, con rispettive benne (grabs). Numero matricola: 144. Nominativo internazionale: HBLI 2005 ceduta alla Transmar Shipping Co. S.A., Piraeus . 14-04-2005: consegnata alla Devotion Faith S.A. (Management: Transmar Shipping Co. S.A., Piraeus), Panama, la quale la nomina NEW POWER. Numero matricola: 33077-PEXT. Nominativo internazionale: 3EAL. Nel gennaio 2008 messa sotto bandiera delle isole Marshall. Numero matricola: 3090, nominativo internazionale: V7OH4. Venduta alla Angerona Shipping Ltd. (management: Ocean Agencies Ltd., Londra), Monrovia, nel aprile del 2009 e rinominata ASTANA. Numero matricola: 14281, nominativo internazionale: A8SR6. Nel agosto del 2011 ceduta alla Michael Maritime Co. Inc., Odessa (management: Unimor Shipping Agency, Odessa), Monrovia, la quale la nomina ST. MICHAEL. Nel corso del luglio 2013 passa alla Detra Shipping Ltd., Monte Carlo, Monaco (management: Monte Carlo Maritime Services Sarl (MCMS), Monte Carlo), Monrovia, la quale la rinomina MISCHA. La Al Mulla Marien Ltd., Monrovia (management: Al Khalejia Aggregates FZE, Ras al Khaimah, Emirati Arabi Uniti) acquista la nave nel agosto del 2013 e la rinomina QATAR ANA. Immatricolata a Panama. Numero matricola: 44957Pext, nominativo internazionale: 3FOA4. MMSI: 351204000. Il 28-09-2022 trasferita alla Al Khalejia Marine Inc., Panama. 28-02-2024 venduta allo scappo (509 $/LDT). Il 21 marzo 2024 parte dal porto di Shuaiba nel Kuwait con destinazione Karachi e arriva il 26 marzo 2024 in rada di Gadani. Arenata in spiaggia il 29 marzo 2024 per essere demolita. SwissShips, aprile 2024. Fonti:
|
History
The keel was laid on 20.03.1998 of the m/v AVENTICUM, a bulk carrier of the Handymax class, was launched at the Tsuneishi Zosen Shipbuilding Company Ltd. yard (Hull / Yard No.: 623) in Numakuma, Japan on June 16th 1989 as the M/V WORLD RIVER. She was delivered to her owners, the Lepta Shipping Co. Ltd. of Panama, in September 1989 and registered in Panama. She was managed by the Orient Marine Co. Ltd (Toyo Senpaku K.K.) of Tokyo. IMO No.: 8901808. Official No.: 18585-89A. Call sign: 3EOH7. In October 1992 sold to Sea Laurel S. A. (Management: MMS Co. Ltd., Tokyo), Panama and renamed COPILCO. Official No.: 18585-89B. Call sign: 3EOH7. In 1992 the ship was sold to Sea Laurel S.A. of Panama, and from then on managed by MMS Co. Ltd., Tokyo. Edna Shipping AG of Zug bought the ship for approx. 21 million USD on May 5th 1995, and registered her under the Swiss flag as the AVENTICUM. Management was transferred to the J.& W. Shipping AG, a Zurich shipping office, which changed its name to Reederei Zürich AG on December 23rd 1997. The transfer to the new owners took place in Wakayama, Japan. The m/v AVENTICUM is a sister ship to the m/v "Schwyz" from Massoel SA, Geneva, Switzerland. The AVENTICUM is driven by a Mitsui B&W 6L60MCE with 6 cylinders and an output of 9’680 hp, equivalent to 7’118 kW. She has four 30-tonne SWL (Safe Working Load) electro-hydraulic deck cranes. Official No.: 144. Call sign: HBLI. 14.04.2005: Sold to Devotion Faith S.A. (Management: Transmar Shipping Co. S.A., Piraeus), Panama and renamed NEW POWER. Official No: 33077-PEXT. Call sign: 3EAL. During January 2008 transferred to Marshall Islands flag. Official No. 3090, call sign: V7OH4. In April 2009 sold to Angerona Shipping Ltd. (Management: Ocean Agencies Ltd., London), Monrovia and renamed ASTANA. Official No.: 14281, call sign: A8SR6. On 9 August 201 sold to Michael Maritime Co. Inc., Odessa (Management: Unimor Shipping Agency, Odessa), Monrovia and renamed ST. MICHAEL. During July 2013 purchased by Detra Shipping Ltd., Monte Carlo, Monaco (Management: Monte Carlo Maritime Services Sarl (MCMS), Monte Carlo), Monrovia and renamed MISCHA. Resold in August 2013 to Al Mulla Marine Ltd., Monrovia (Management: Al Khalejia Aggregates FZE, Ras al Khaimah, United Arab Emirates), and renamed QATAR ANA and registered at Panama. Official No.: 44957PEXT, call sign: 3FOA4. MMSI: 351204000. Transferred to Al Khalejia Marine Inc, Panama on 28 September 2022. 28 February 2024: Sold for scrapping (USD 509/LDT) On 21 March 2024 sailed from Shuaiba port in Kuwait to Karachi and anchored off Gadani on 26 March. Set on the beach for demolition on 29 March 2024. SwissShips in April 2024 Sources:
|
Bildherkunft / Photosource: © Reederei Zürich AG, Zürich
|
Bildherkunft / Photosource: © Seeschiffahrtsamt Basel
|
Wir suchen Fotos / Photographs wanted
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / FotoMar
|
vorher als / previously as Wir suchen Fotos / Photographs wanted
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / © FotoMar
|
Wir suchen Fotos / Photographs wanted
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / © FotoMar
|
später als / later as 26.08.2005 Lagos, Nigeria
Bildherkunft / Photosource: © Capt. Peter Mösselberger
|
Wir suchen Fotos / Photographs wanted
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / © FotoMar
|
|