HASSAN B.
Lloyd's Register No.: 6413792
Schiffstyp / Ship's type: Motor / Tanker
Bau / Construction
Bauwerft / Shipyard: | Uddevallavarvet A/B, Landskrona - Schweden | ||
Bau Nr. / Hull / Yard No.: | 212 | Baujahr / Year of built: | 1964 |
Kiellegung / Keel laying: | n.a. | Stapellauf / Launching: | 21.05.1964 |
Ablieferung / Delivery: | 00.11.1964 |
Reeder - Manager / Shipping company - Manager
Eigner / Registered owner: | Hadjihassan Shipping Corp. S.A., Panama | ||
Reeder / Shipping Company (Manager): | Suisse-Outremer Reederei A.G. (Swiss Overseas Ship Management Corp.), Zürich | ||
Tech. Management / Technical Mgmt.: | Suisse-Outremer Reederei A.G. (Swiss Overseas Ship Management Corp.), Zürich | ||
Management von / from: | 00.10.1984 | Management bis / until: | 03.06.1985 |
Registerhafen / Homeport: | Panama | Flagge / Flag: | Panama (PAN) |
Rufzeichen / Call sign: | HYPA | Register-Nr. / Official No.: | 8768-78 |
Registrier Datum / Date: | 00.00.1977 | Register Streichung / Deletion: | 02.10.1985 |
Verbleib / Fate: | Verschrottet / Scrapped |
Vermessung / Tonnage
BRT / GRT: | 35'397 | Länge / Length: | 236.13 | Meter | ||
NRT: | 21'876 | Breite / Breadth: | 32.24 | Meter | Passenger: | - |
DWT: | 63'156 | Tiefgang / Draft: | 12.82 | Meter | Besatzung / Crew: | n.a. |
Lightship tons: | n.a. | Tiefe / Depth: | n.a. | Meter | ||
Ladewinden / | Cargo winches: 2 | |||||
Ladegeschirr/Cargo gear: | 2 Ladebäume / Derricks 5-ton SWL (Safe Working Load) |
Maschine / Machinery
Maschinen-Typ / Engine type: | 9-Cyl. Burmeister & Wain (B&W) |
Maschinenhersteller / Engine builder: | Eriksbergs M/V A/B, Göteborg |
Leistung / Power: | 18'900 Ps / Hp (13,902kW) |
Geschwindigkeit / Speed: | 16 Knoten / Knots |
Antrieb / Propulsion: | 1 Festpropeller / Fixed blade propeller |
Registrierte Schiffsnamen / Registered ship's names
Datum / Date | Schiffsname / Name | Heimathafen / Homeport |
00.11.1964 | Athelking | Liverpool |
00.00.1977 | Hassan B. | Panama |
00.10.1984 | HASSAN B. | Panama |
Verbleib des Schiffes / Fate of vessel: | Verschrottet / Scrapped |
Schiffsgeschichte
Vom Stapel gelaufen am 21.05.1964 als ATHELKING auf der Schiffswerft Uddevallavarvet A/B in Landskrona, Schweden (Bau Nr.: 212). Abgeliefert im November 1964 an Athel Line Ltd., Liverpool. Unter britischer Flagge in Liverpool registriert (Offizielle Nr.: 306492, Rufzeichen: GNWH). 1969: Übertragen an Athelking Tankers Co. Ltd., Liverpool. Nicht umbenannt. 1977: Verkauft an Hadjihassan Shipping Corp. S.A. (Management: Fadi Shipping Corp., Piraeus), Panama. Neuer Name HASSAN B. Jetzt unter Panama Flagge (Offizielle Nr.: 8768-78, Rufzeichen: HPYA). Der Tanker ist im östlichen Mittelmeer und im Roten Meer eingesetzt. 10.1984: Suisse-Outremer Reederei A.G., Zürich wurde als Manager von der Schweizer Filiale einer französischen Bank in Genf beauftragt, um so die laufende Charter zu beenden, um noch etwas investiertes Geld zu sichern von der in finanziellen Schwierigkeiten stehenden Fadi Shipping Group. Ausgelaufen im Schlepp von M./Schlepper "Inter-Gulf" von Suez am 03.06.1985 und erreichte Kaohsiung am 04.07.1985 zum Verschrotten. Der Tanker wurde an National Ship Demolition Co. Ltd., verkauft und der Abbruch begann am 02.10.1985SwissShips HPS-MB September 2024 Quellen :
|
Historique des navires
Ce navire a été lancé le 21-05-1964 sous le nom de ATHELKING au chantier naval Uddevallavarvet A/B à Landskrona, en Suède (n° de construction : 212). Il a été livré en novembre 1964 à la Athel Line Ltd de Liverpool et enregistré sous pavillon britannique à Liverpool (numéro officiel : 306492, indicatif d'appel : GNWH). 1969 : Le navire est transféré à la lka Athelking Tankers Co. Ltd, Liverpool, sans changement de nom. 1977 : Vendu à la Hadjihassan Shipping Corp. SA (gestion : Fadi Shipping Corp., Piraeus), Panama. Avec le nouveau nom de HASSAN B , il passe sous pavillon panaméen avec le numéro officiel 8768-78 et l’indicatif d'appel HPYA). Le pétrolier est utilisé en Méditerranée orientale et en mer Rouge. En octobre1984, la Suisse-Outremer Reederei A.G., Zurich a été mandaté comme gestionnaire par la filiale suisse d'une banque française à Genève, dans le but de mettre fin à l'affrètement en cours et de récupérer un peu de l’argent investi par la Fadi Shipping Group en difficulté financière. Parti de Suez le 03-06-1985 en remorque du M./Tracteur « Inter-Gulf », le navire est arrivé à Kaohsiung le 04-07-1985 pour être mis à la casse. Le pétrolier a été vendu à National la Ship Demolition Co. Ltd, et sa démolition a commencé le 02-10-1985. SwissShips HPS-MB septembre 2024 Traduction PAR septembre 2024 Sources :
|
Cronistoria delle navi
|
History
Launched on 21.05.1964 as ATHELKING at the Swedish shipyard Uddevallavarvet A/B in Landskrona (Hull / Yard No.: 212), and delivered in November 1964 to Athel Line Ltd., Liverpool. Official No.: 306492. Call sign: GNWH. 1969: Transferred to Athelking Tankers Co. Ltd., Liverpool. Not renamed. 1977: Sold to Hadjihassan Shipping Corp. S.A. (Management: Fadi Shipping Corp., Piraeus), Panama, and renamed HASSAN B. Official No.: 8768-78. Call sign: HPYA. 10.1984: Suisse-Outremer Reederei A.G., Zürich was choosen by a Swiss Bank in Genève to manage the ship on the running charter contract, to save some of the invested money from the financially troubled Fadi Shipping Group. Sailed in tow of m./tug "Inter-Gulf" from Suez on 03.06.1985 and arrived at Kaohsiung on 04.07.1985 to be broken up. She was sold to National Ship Demolition Co. Ltd., and demolition work began on 02.10.1985. |
Deckview
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / FotoMar
|
vorher als / previously as Willemstad Curacao
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / © MB-coll.
|