MSC ARMONIA
IMO No.: 9210141
Schiffstyp / Ship's type: Motor / Kreuzfahrtschiff / Passenger / Cruise Liner
Bau / Construction
Bauwerft / Shipyard: | Chantiers de l’Atlantique, Saint-Nazaire | ||
Bau Nr. / Hull / Yard No.: | V31 | Baujahr / Year of built: | 2001 |
Kiellegung / Keel laying: | 10.04.2000 | Stapellauf / Launching: | 01.12.2000 |
Ablieferung / Delivery: | 22.06.2001 |
Reeder - Manager / Shipping company - Manager
Eigner / Registered owner: | Compania Naviera Armonia SA, Panama | ||
Reeder / Shipping Company (Manager): | MSC Mediterranean Shipping Co SA, Genève | ||
Tech. Management / Technical Mgmt.: | MSC Crociere SpA (MSC Cruises SpA), Neapel | ||
Management von / from: | 16.04.2004 | Management bis / until: | |
Registerhafen / Homeport: | Panama | Flagge / flag: | Panama (PAN) |
Rufzeichen / Call sign: | H8EW | Register-Nr. / Official No.: | 30226-04 |
(Maritime Mobile Service Identity) MMSI: | 357281000 | Class: | Registro Italiano Navale |
Registrier Datum / Date: | 16.04.2004 | Register Streichung / Deletion: | |
Verbleib / Fate: | In Fahrt / In service |
Vermessung / Tonnage
BRZ / GT: | 58'625 | Länge / Length: | 251.25 | Meter | Kabinen / Cabins: | 783 |
NRZ / NT: | 33'176 | Breite / Breadth: | 28.84 | Meter | Fahrgäste / Passenger: | 1'566 |
DWT: | 6'909 | Tiefgang / Draft: | 6.94 | Meter | Besatzung / Crew: | 750 |
Lightship tons: | n.a. | Tiefe / Depth: | 16.15 | Meter | Airdraft: | n.a. |
Maschine / Machinery
Maschinen-Typ / Engine type: | 4x V-12-Cyl. 12V38 Wärtsilä Diesel |
Maschinenhersteller / Engine builder: | Wärtsilä Nederland BV |
Leistung / Power: | 43'068 Ps / Hp / 31'680kW |
4 diesel electric oil engines driving 2 generators connected to 2 elec. motors, driving 2 each 20'000shp (14'711kW) & geared to screw shafts driving 2 Azimuth electric drive units | |
Geschwindigkeit / Speed: | 19.7 Knoten / Knots |
Antrieb / Propulsion: | 2 Azimuth Electric Propulsion Drive |
Bugstrahlruder / Bowthruster: | 2 Thwart. CP thruster |
Registrierte Schiffsnamen / Registered ship's names
Datum / Date | Schiffsname / Name | Heimathafen / Homeport |
22.06.2001 | European Vision | Genua |
16.04.2004 | MSC ARMONIA | Panama |
Verbleib des Schiffes / Fate of vessel: | In Fahrt / In service |
Schiffsgeschichte
Dieses Kreuzfahrtfahrgastschiff wurde bei der französischen Schiffswerft Chantiers de l ’Atlantique in Saint-Nazaire am 10. April 2000 unter der Bau Nr.: V31 auf Kiel gelegt. Unter dem Namen EUROPEAN VISION am 1. Dezember 2000 zu Wasser gelassen und am 26. Juni 2001 für die Eigner Firma Festival Cruises S. P. A. (Management: Festival Shipping & Tourist Enterprises Ltd., Piraeus & London) in Fahrt gekommen. Registriert in Genua mit dem Rufzeichen IBWP und der MMSI: 247037600. Das Schiff hatte zu dem Zeitpunkt 783 Kabinen und 1'566 Betten für die Fahrgäste und 14 Decks. Im Jahr 2003 heisst der Eigner Vision Bail. Im Januar 2004 musste das Schiff im Hafen von Bridgetown auf Barbados verbleiben mitten in einer Kreuzfahrt, nachdem Finanz Probleme bei Festival Cruises entstanden sind. Im May 2004 stellte die Festival Cruises ihren Betrieb ein. Das Schwesterschiff EUROPEAN STARS wurde für 220 Millionen Euros am 16. Juli in Barcelona ersteigert und in MSC SINFONIA umbenannt. Am 16.04.2004 übernommen durch Compañia Naviera Armonia S.A., Panama (Management: Mediterranean Shipping Co. S.A., Genf) und umbenannt in MSC ARMONIA. Registriert in Panama. Das neue Rufzeichen lautet nun H8EW. Offizielle Nr.: 30226-04. Der ISM-Manager *) ist seit dem 21. Mai 2004 Mediterranean Shipping Co. S.r.l. in Piano di Sorrento, Italien. Ab dem 21. Juli 2010 heisst die Eigner Gesellschaft Newco Armonia SA, Panama und das Management: MSC Mediterranean Shipping Co. SA, Genf. Februar 2014: Das Unternehmen kündigt ein Programm zur Verlängerung jedes der vier kleineren Schiffe der Flotte an. Die MSC LIRICA (59.058 BRZ, 2003) wird um weitere 200 Kabinen erweitert, während die MSC OPERA (59.058 BRZ, 2004), die MSC ARMONIA (58.625 BRZ, 2001 ex EUROPEAN VISION) und die MSC SINFONIA (58.600 BRZ, 2002 ex EUROPEAN STARS) in ähnlicher Weise vergrößert werden. Die Arbeiten werden in den Jahren 2014 und 2015 durchgeführt. Über das Renaissance-Programm des Unternehmens zur Verlängerung der vier kleineren Schiffe wurde bereits berichtet. Das erste Schiff, das dem Verlängerungsprozess unterzogen wurde, die MSC ARMONIA (58.625 BRZ, 2001, ex EUROPEAN VISION), wurde nun Ende September 2014 auf der Fincantieri-Werft in Palermo um weitere 24 Meter verlängert. Nach der Verlängerung der MSC SINFONIA (65.000 BRZ, 2002, ex EUROPEAN STARS) auf der Fincantieri-Werft in Palermo wurde angedeutet, dass das Renaissance-Programm des Unternehmens sieben Schiffe umfassen könnte. MSC ARMONIA (65.000 BRZ, 2001, ex EUROPEAN VISION) wurde am 19. November 2014 nach einer Verlängerung in Palermo wieder in Dienst gestellt. Neu vermessen mit BRZ: 65'452, NRZ: n.a., DWT: 6909. Neue Länge über alles: 274.90 Meter. Kabinenanzahl neu: 976 mit 2680 Betten. Ab dem 8. Juli 2016 ist MSC Cruise Management UK Ltd., Uxbridge der ISM-Manager *). Im Juni 2025 noch in Fahrt. *) Was ist ein ISM-Manager? Das Unternehmen, das für die wirksame Umsetzung des Internationalen Codes für Maßnahmen zur Organisation eines sicheren Schiffsbetriebs an Bord eines Schiffes verantwortlich ist. Es ist das Unternehmen, das im Zeugnis über die Organisation von Sicherheitsmaßnahmen auf dem Schiff genannt wird.
Quellen:
|
Histoire du navire
Ce navire de croisière à passagers a été mis en œuvre aux Chantiers de l'Atlantique à Saint-Nazaire le 10 avril 2000 sous le numéro de construction V31. Il a été mis à l'eau le 1er décembre 2000 sous le nom d'EUROPEAN VISION et a pris la mer le 26 juin 2001 pour le compte de la société propriétaire, la Festival Cruises S.P.A. (gestion par la Festival Shipping & Tourist Enterprises Ltd., Pirée & Londres). Le navire est enregistré à Gênes avec l'indicatif d’appel IBWP et le MMSI 247037600. Il comptait à l'époque 783 cabines et 1'566 lits pour les passagers et 14 ponts. En 2003, le propriétaire s'appelle Vision Bail. En janvier 2004, suite à des problèmes financiers chez Festival Cruises, le navire a été arrêté dans le port de Bridgetown à la Barbade, au milieu d'une croisière. En mai 2004, Festival Cruises a cessé ses activités. Le navire jumeau, EUROPEAN STARS, a été acheté aux enchères pour 220 millions d'euros le 16 juillet à Barcelone et rebaptisé MSC SINFONIA. Le navire est repris le 16-04-2004 par la Compañia Naviera Armonia SA, au Panama (gestion : Mediterranean Shipping Co. SA, Genève) et rebaptisé MSC ARMONIA. Il est enregistré au Panama avec comme nouvel indicatif d’appel H8EW et le numéro officiel 30226-04. Le gestionnaire ISM *) est depuis le 21 mai 2004 la Mediterranean Shipping Co. S.r.l. à Piano di Sorrento, en Italie. A partir du 21 juillet 2010, la société propriétaire s'appelle Newco Armonia SA, à Panama et la gestion est confiée à MSC Mediterranean Shipping Co. SA, à Genève). En février 2014, la société annonce un programme de rallongement pour chacun des quatre plus petits navires de la flotte : Le MSC LIRICA (59.058 tb, 2003) sera agrandi de 200 cabines supplémentaires. Le MSC OPERA (59.058 tb, 2004), le MSC ARMONIA (58.625 tb, 2001 ex EUROPEAN VISION) ainsi que le MSC SINFONIA (58.600 tb, 2002 ex EUROPEAN STARS) seront agrandis de manière similaire. Les travaux ont été réalisés en 2014 et 2015. Dans le cadre de ce programme « Renaissance », de l'entreprise, le premier navire soumis au processus d'allongement a été le MSC ARMONIA (58.625 GT, 2001, ex EUROPEAN VISION). Il sera agrandi de 24 mètres supplémentaires en fin septembre 2014 au chantier naval Fincantieri de Palerme. Puis, après le rallongement du MSC SINFONIA (65 000 GT, 2002, ex EUROPEAN STARS) sur le même chantier naval de Fincantieri à Palerme, il a été suggéré que le programme Renaissance de la société pourrait comprendre sept navires. Le MSC ARMONIA (65.000 GT, 2001, ex EUROPEAN VISION) a été remis en service le 19 novembre 2014 après son rallongement à Palerme. Il a été rejaugé avec GTB 65'452, NRT : n.a., DWT 6909. La nouvelle longueur hors tout est de 274.90 mètres et le nombre de cabines passe à 976, avec 2680 lits. A partir du 8 juillet 2016, MSC Cruise Management UK Ltd, à Uxbridge devient le gestionnaire ISM *). Depuis le 31 mars 2025, le propriétaire du navire s'appelle Armonia Cruise Ltd, Panama. En juin 2025, toujours en service. *) Qu'est-ce qu'un gestionnaire ISM ? C'est la société responsable de la mise en œuvre effective du code international de gestion de la sécurité à bord des navires (code ISM). Cette société est mentionnée sur le certificat de gestion de la sécurité du navire. SwissShips, juin 2025, traduction PAR Sources :
|
Cronistoria delle navi
La chiglia di questa nave da crociera era stata impostata il 10 aprile del 2000 nel cantiere navale francese Chantiers de l’Atlantique a Saint-Nazaire con il numero di costruzione nr. 31. Varata come EUROPEAN VISION il 1 dicembre 2000 e il 26 giugno messa in servizio per la proprietaria Festival Cruises S.P.A. (gestione: Festival Shipping & Tourist Enterprises Ltd., Pireo & Londra). Immatricolata a Genova con il nominativo internazionale IBWP ed il numero MMSI: 247037600. Allora la nave per i passeggeri disponeva di 783 cabine e 1'566 posti letto disposti su 14 ponti. Nel 2003 la proprietaria si chiama Vision Bail. Nel gennaio del 2004 la nave non poteva salpare dal porto di Bridgtown su Barbados nel corso di una crociera per via di problemi finanziari sorti da parte della Festival Cruises. Nel maggio 2004 Festival Cruises cessa l’attività. La nave gemella EUROPEAN STARS era stata acquisita all’asta per 220 milioni di euro il 16 giugno a Barcellona e rinominata MSC SINFONIA. Il 16-04-2004 presa in consegna dalla Naviera Armonia S.A., Panama (gestione: Mediterranean Shipping Co. S.A. Ginevra) e rinominata MSC ARMONIA. Immatricolata a Panama. Nuovo nominativo internazionale: H8EW. Numero matricola: 30226-04. Della gestione ISM, *) dal 21 maggio 2004 si occupa la Mediterranean Shipping Co. S.r.l. di Piano di Sorrento, Italia. Dal 21 luglio la proprietaria si chiama Newco Armonia SA, Panama e la gestione viene svolta dalla MSC Mediterranean Shipping Co. SA, Ginevra. Febbraio 2014: l’impresa annuncia un programma per l’allungamento delle quattro navi piccole della flotta. La MSC LIRICA (59.058 TSL, 2003) sarà ampliata di ulteriori 200 cabine, mentre MSC OPERA (59.058 TSL, 2004), MSC ARMONIA (58.625 TSL, 2001 ex EUROPEAN VISION) e MSC SINFONIA (58.600 TSL, 2002 ex EUROPEAN STARS) ampliate più o meno della stessa capacità. I lavori erano stati svolti negli anni 2014 e 2015. Sul programma di rinnovo-trasformazione tramite l’impresa delle quattro navi piccole era già stato riportato. La prima nave sottoposta all’operazione di allungamento di 24 metri, era la MSC ARMONIA (58.625 TSL, 2001, ex EUROPEAN VISION) eseguito a fine settembre 2014 negli stabilimenti di Fincantieri a Palermo. Dopo l’allungamento della MSC SINFONIA (65.000 TSL, ex EUROPEA STARS) nei cantieri della Fincantieri di Palermo, era stato implicito che il programma di rinnovo da parte dell’impresa potrebbe contenere sette navi della società. MSC ARMONIA (65.000 TSL, 2001 ex EUROPEAN VISION), dopo i lavori, il 19 novembre 2014 era stata intromessa in servizio. Nuova stazzatura: 65.452 TSL, TSN: nessuna indicazione, DWT: 6909. Nuova lunghezza fuori tutto: 274.90 metri. Numero cabine: 976 con 2680 posti letto. Dal 08 luglio 2016 MSC Cruise Management UK Ltd., Uxbridge, si occupa della gestione ISM *) Dal 31 marzo 2025 la proprietaria si chiama Armonia Cruise Ltd., Panama. Nel giugno 2025 ancora in servizio. *) Cosa vuol dire gestione ISM? Un’impresa che risponde di un’efficace realizzazione di provvedimenti del codice per una sicura gestione delle navi. È l’impresa che viene citata nei certificati di sicurezza delle navi. SwissShips HM, giugno 2025 Fonti:
|
History
This cruise passenger ship was laid down at the French shipyard Chantiers de l ‘Atlantique in Saint-Nazaire on 10 April 2000 under construction no. V31. Launched under the name EUROPEAN VISION on 1 December 2000 and put into service on 26 June 2001 for the owner company Festival Cruises S. P. A. (Management: Festival Shipping & Tourist Enterprises Ltd., Piraeus & London). Registered in Genoa with the call sign IBWP and the MMSI: 247037600. At the time, the ship had 783 cabins and 1,566 beds for passengers and 14 decks. In 2003 the owner's name was Vision Bail. In January 2004 the ship had to remain in the harbour of Bridgetown on Barbados in the middle of a cruise after financial problems arose at Festival Cruises. In May 2004, Festival Cruises ceased operations. The sister ship EUROPEAN STARS was purchased at auction in Barcelona on 16 July for 220 million euros and renamed MSC SINFONIA. Taken over on 16 April 2004 by Compañia Naviera Armonia S.A., Panama (Management: Mediterranean Shipping Co. S.A., Geneva) and renamed MSC ARMONIA. Registered in Panama. The new call sign is now H8EW. Official no.: 30226-04. The ISM manager *) has been Mediterranean Shipping Co. S.r.l. in Piano di Sorrento, Italy, since 21 May 2004. As of 21 July 2010, the owner company is Newco Armonia SA, Panama and the management: MSC Mediterranean Shipping Co. SA, Geneva. February 2014: The company announces a programme to extend each of the four smaller ships in the fleet. MSC LIRICA (59,058 GT, 2003) will be extended by a further 200 cabins, while MSC OPERA (59,058 GT, 2004), MSC ARMONIA (58,625 GT, 2001 ex EUROPEAN VISION) and MSC SINFONIA (58,600 GT, 2002 ex EUROPEAN STARS) will be similarly extended. The work will be carried out in 2014 and 2015. We have already reported on the company's Renaissance programme to extend the four smaller ships. The first ship to undergo the lengthening process, the MSC ARMONIA (58,625 GT, 2001, ex EUROPEAN VISION), has now been lengthened by a further 24 metres at the Fincantieri shipyard in Palermo at the end of September 2014. Following the lengthening of the MSC SINFONIA (65,000 GT, 2002, ex EUROPEAN STARS) at the Fincantieri shipyard in Palermo, it was indicated that the company's Renaissance programme could include seven ships. MSC ARMONIA (65,000 GT, 2001, ex EUROPEAN VISION) was recommissioned on 19 November 2014 after an extension in Palermo. New measurements with GT: 65,452, NRZ: n.a., DWT: 6909, new length overall: 274.90 metres. New number of cabins: 976 with 2680 beds. From 8 July 2016, MSC Cruise Management UK Ltd, Uxbridge is the ISM manager *). Since 31 March 2025, the ship owner has been Armonia Cruise Ltd, Panama. Still sailing in June 2025. *) What is an ISM manager? The company responsible for the effective implementation of the International Safety Management Code on board a ship. It is the company named in the ship's safety management certificate.
Sources:
|
Santos 18.12.2005
Bildherkunft / Photosource: © Unbekannt / Unknown / © SwissShips-Collection
|
Santos 18.12.2005
Bildherkunft / Photosource: © Unbekannt / Unknown / © SwissShips-Collection
|
Santos 17.02.2006
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / © John Sins †
|
Rio de Janeiro 13.01.2008
Bildherkunft / Photosource: © Roberto Smera
|
Salvador 15.01.2008
Bildherkunft / Photosource: © Roberto Smera
|
Salvador 15.01.2008
Bildherkunft / Photosource: © Roberto Smera
|
Santos 09.03.2008
Bildherkunft / Photosource: © Roberto Smera
|
Santos 10.03.2008
Bildherkunft / Photosource: © Roberto Smera
|
Município de Armação dos Búzios - 19.01. 2009
Bildherkunft / Photosource: © Roberto Smera
|
Venezia 09.06.2009
Bildherkunft / Photosource: © Roberto Smera
|
Santos 21.01.2011
Bildherkunft / Photosource: © Marcelo Vieira
|
Santos 21.01.2011
Bildherkunft / Photosource: © Marcelo Vieira
|
Einlaufend Venedig am 26.3.2013 / Inbound Venice on 26 March 2013
Bildherkunft / Photosource: © Hans Mutschlechner / © SwissShips
|
Einlaufend Venedig am 26.3.2013 / Inbound Venice on 26 March 2013
Bildherkunft / Photosource: © Hans Mutschlechner / © SwissShips
|
Einlaufend Venedig am 26.3.2013 / Inbound Venice on 26 March 2013
Bildherkunft / Photosource: © Hans Mutschlechner / © SwissShips
|
![]() Einlaufend Venedig am 26.3.2013 / Inbound Venice on 26 March 2013
Bildherkunft / Photosource: © Hans Mutschlechner / © SwissShips
|
![]() Einlaufend Venedig am 26.3.2013 / Inbound Venice on 26 March 2013
Bildherkunft / Photosource: © Hans Mutschlechner / © SwissShips
|
Einlaufend Venedig am 26.3.2013 / Inbound Venice on 26 March 2013
Bildherkunft / Photosource: © Hans Mutschlechner / © SwissShips
|
![]() Wir suchen Fotos / Photographs wanted
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / © FotoMar |
später als / later as Wir suchen Fotos / Photographs wanted
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / © FotoMar
|
![]() Wir suchen Fotos / Photographs wanted
Bildherkunft / Photosource: © SwissShips / © FotoMar |