SwissShipsWheel-Logo

MOUNT ÆTNA

Schiffstyp / Ship's type: Dampf - Stückgutfrachter / Steam - General Cargo Vessel

Mit den Schweizer Neutralitätsfarben während des 2. Weltkrieges (Charter KTA Bern) / With the Swiss neutrality colors during the Second World War (Charter KTA Bern)
Bildherkunft / Photosource:  © Daniel Trösch coll. / © SwissShips

linie

Bau / Construction

Bauwerft / Shipyard:  Burntisland Shipbuilding Co. Ltd., Burntisland
Bau Nr. / Hull / Yard No.:  150 Baujahr / Year of built:  1929
Kiellegung / Keel laying:  12.09.1928 Stapellauf / Launching:  26.01.1929
Ablieferung / Delivery:  00.03.1929    

linie

Reeder - Manager / Shipping company - Manager

Eigner / Registered owner:  Atlanticos Steamship Co. & Kulukundis Shipping Co. S.A., Piraeus
Reeder / Shipping Company (Manager):  Kulukundis Shipping Co. S.A., London
Tech. Management / Technical Mgmt.:  Kulukundis Shipping Co. S.A., London
Charterer / Operator:  Eidgenössisches Kriegs Transport Amt (Swiss War Transport Administration), Bern - Switzerland
KTA Charter von / from:  02.03.1940 Management bis / until:  00.12.1947
Registerhafen / Homeport:  Piraeus Flagge / Flag:  Griechenland (GRC)
Rufzeichen / Call sign:  SVVB Register-Nr. / Official No.:  516
Registrier Datum / Date:  00.00.1937 Register Streichung / Deletion:  00.00.1952
Verbleib / Fate:  1952 Verkauf innerhalb von Griechenland / Sold within Greece

linie

Vermessung / Tonnage

BRZ / GT:  4'230 Länge / Length:  120.99 Meter    
NRZ / NT:  2'623 Breite / Breadth:  15.64 Meter Passenger:  -
DWT:  7'933 Tiefgang / Draft:  7.341 Meter Besatzung / Crew:  n.a.
Lightship ton:  n.a. Tiefe / Depth:  n.a. Meter    
Ladewinden / Cargo winches: 10
Ladegeschirr / Cargo gear:   10 Ladebäume / Derricks ?-ton SWL (Safe Working Load)

linie

Maschine / Machinery

Maschinen-Typ / Engine type:  Triple expansion steam engine (T-3-Cyl.)
Maschinenhersteller / Engine builder:  D. Rowan & Co. Ltd., Glasgow
Leistung / Power:  1'655 PS / HP
Geschwindigkeit / Speed:  9 Knoten / Knots
Antrieb / Propulsion:  1 Festpropeller / Fixed blade propeller

linie

Registrierte Schiffsnamen / Registered ship's names

Datum / Date Schiffsname / Name Heimathafen / Homeport
26.01.1929 Penybryn Swansea
00.03.0029 Penybryn Farsund
00.00.1932 Fife Newcastle
00.00.1936 Leith Hill London
00.00.1937 Mount Ætna Piraeus
02.03.1940 MOUNT ÆTNA Piraeus
07.03.1941 Mount Ætna Piraeus
00.00.1952 Euphrates Chios
00.00.1954 Nevada Monrovia
Verbleib des Schiffes / Fate of vessel:  25.05.1959 begin mit der verschrottung / In May 1952 broken up

linie

Schiffsgeschichte

book

Auf Kiel gelegt am 12.09.1928, bei Burntisland Shipbuilding Co. Ltd., Burntisland (Bau Nr.: 150) und vom Stapel gelaufen am 26.01.1929 als PENYBRYN für Brynymor Steamship Co. Ltd., Swansea.

Am 15. März 1929 fertiggestellt und abgeliefert unter gleichem Namen an Skibs A/S Viking (Management: Lundegaard & Sønner, Farsund), Farsund. Täglicher Kohleverbrauch: 18 Tonnen BWC (Best Welsh Coal). Bunkerkapazität: 646 Tonnen. Ladegeschirr: 10 Ladewinden und 10 Ladebäume. Offizielle Nr.: n.a. Rufzeichen: LHDF.

1932: Verkauft an B. J. Sutherland & Co. Ltd., Newcastle und in FIFE umbenannt. Offizielle Nr.: 161569. Rufzeichen: LHWC.

1934: Das Rufzeichen wurde in GWCZ geändert.

1936: Ankauf durch Leith Hill S.S. Co. Ltd. (Acadia Corporation, Halifax) (Management: Counties Ship Management Co. Ltd., London), London und umbenannt in LEITH HILL. Offizielle Nr.: 161569. Rufzeichen: GWCZ.

1937: Ankauf durch Atlanticos S.S. Co. Ltd. (Management: Kulukundis Brothers, London), Piraeus, neuer Name MOUNT ÆTNA. Offizielle Nr.: 516. Rufzeichen: SVVB.

1937: Der Eigner heisst nun, Atlanticos Steamship Co. & Kulukundis Shipping Co. S.A., Piraeus.

Vom 02.03.1940 bis im Dezember 1947 wurde der Dampfer in Zeitcharter genommen durch das Eidgenössische Kriegs-Transport Amt (KTA) (Management: Honegger & Ascott, London), Bern. Das Schiff wurde für 160'000 £, versichert.

Am 27.01.1942 wurde die MOUNT ÆTNA (Kapitän Stavros Sotirchos), die aufgrund einer schweizerischen Charter (auf einer Reise von New York nach Lissabon mit einer Weizenladung für die Schweiz) neutral war, von U-123 (Reinhard Hardegen) angehalten und geleitete das Schiff zu den Rettungsbooten der "Pan Norway", die er mit Gewehrfeuer versenkt hat. Während die 29 Insassen geborgen wurden, untersuchte das U-Boot die Position wo die "Pan Norway" gesunken war und rettete einen im Wasser treibenden Mann und brachte ihn zu der MOUNT ÆTNA, die darüber informiert wurde, wo weitere Überlebende gefunden werden könnten. Die MOUNT ÆTNA nahm daraufhin weitere 11 Überlebende von einem Floß auf und brachte die Überlebenden (von denen fünf durch Granatsplitter verwundet waren) schließlich am 6. Februar 1942 nach Lissabon.

1952: Verkauf an Elias Frangos, Chios und umbenannt in EUPHRATES. Offizielle Nr.: 893.

1954: Weiterverkauft an Nevada Co. Ltd. (Management: Ceres Shipping Co. Ltd., London), Monrovia, neuer Name NEVADA. BRT: 4'142, NRT: 2'644, DWT: 7'933. Offizielle Nr.: 357. Rufzeichen: ELKB.

1959: Verkauft an japanische Abbrecher und ist in Osaka am 08.05.1959 zum verschrotten dort eingelaufen.

 

linie

Historique des navires

book

quille de ce navire a été posée le 12-09-1928, chez Burntisland Shipbuilding Co. Ltd., Burntisland (coque No. 150) et sa mise à l’eau a eu lieu le 26-01-1929 sous le nom de  PENYBRYN pour le compte de la Brynymor Steamship Co. Ltd., Swansea.

Le 15-03-1929 la construction est terminée et le navire est livré sous le même nom à ses propriétaires, Skibs A/S Viking (gestion: Lundegaard & Sønner, Farsund), à Farsund. Consommation journalière de charbon : 18 tonnes de BWC (Best Welsh Coal). Capacité de la soute à charbon: 646 tonnes. Apparaux: 10 guindeaux et 10 bômes. Indicatif d’appel: LHDF.

1932 : Vendu à B. J. Sutherland & Co. Ltd., Newcastle renommé FIFE. Indicatif d’appel : LHWC. No. officiel : 161569.

1934 : L'indicatif d'appel est changé en GWCZ.

1936: Racheté par Leith Hill S.S. Co. Ltd. (Acadia Corporation, Halifax) (gestion: Counties Ship Management Co. Ltd., Londres), à Londres et renommé LEITH HILL.

1937 : Repris par Atlanticos S.S. Co. Ltd. (gestion: Kulukundis Brothers, Londres), enregistré au Pirée sous le nouveau nom de MOUNT ÆTNA. No. officiel : 516. Indicatif d’appel : SVVB.

1937 : Le nom des propriétaires devient, Atlanticos Steamship Co. & Kulukundis Shipping Co. SA, au Pirée.

Entre le 02-03-1940 et jusqu’en décembre 1947, ce vapeur a été affrété au temps par le KTA de la Confédération Helvétique à Berne (Kriegs-Transport Amt) (gestion: Honegger & Ascott, London). Le navire a été assuré pour la somme de 160'000 GB£.

Le 27-01-1942, le MOUNT ÆTNA (sous le commandement du Capitaine Stavros Sotirchos), le navire était au bénéfice d’un affréteur suisse, en route entre New York et Lisbonne avec un chargement de blé pour la Suisse, soit un navire de commerce neutre. Il s’est fait arrêter par un sous-marin allemand, le  U-123 (Reinhard Hardegen) qui dirigea le vapeur neutre vers les canots de sauvetage du « Pan Norway », lequel avait été canonné et coulé. Pendant que le MOUNT ÆTNA récupérait 29 marins, le sous-marin continua les recherches pour d’autres survivants dans la zone du naufrage, ce qui permit de récupérer un homme tombé à la mer qui a été ramené sur le cargo, lequel a été informé par la suite de où trouver d’autres naufragés.  Le MOUNT ÆTNA a ainsi récupéré 11 autres survivants qui se trouvaient dans un radeau. Le cargo a ramené tous ces survivants (dont cinq étaient blessés par une grenade) sur Lisbonne où ils arrivèrent le 06-02-1942

1952 : Vente du navire à Elias Frangos, à Chios, lequel est renommé EUPHRATES. No. officiel : 893.

1954 : Nouvelle vente à la  Nevada Co. Ltd. (Gestion: Ceres Shipping Co. Ltd., Londres), enregistré sur Monrovia, avec le nouveau nom de NEVADA. Tonnage BRT: 4142, NRT: 2644, port en lourd DWT: 7933 tonnes. No. officiel : 357. Indicatif d’appel: ELKB.

1959: Vente à un démolisseur japonais et arrive à Osaka le 08-05-1959 pour y être cassé.

Traduction: Pierre-André Reymond (PAR)

linie

Cronistoria delle navi

book

Chiglia impostata il 12-09-1928 presso il cantiere Burnitsland Shipbuilding Co. Ltd., Burnitslans (numero costruzione 150). Varata il 26-01-1929 come PENYBRYN per la Brynymor Steamship Co. Ltd., Swansea.

Costruzione ultimata e consegnata con lo stesso nome alla Skibis A/S Viking (management: Lundegaard & Sonner, Farsund) Farsund il 15 marzo del 1929. Consumo giornaliero di carbone: 18 tonn BWC (Best Welsh Coal). Capacitá bunker: 646 tonn. Mezzi di carico: 10 verricelli e 10 bighi. Nominativo internazionale: LHDF

1932, ceduta alla B.J. Sutherland & Co. Ltd., Newcastle e nominata FIFE. Numero matricola: 161569, nominativo internazionale: LHWC.

1934: Il nominativo internazionale fu cambiato in GWCZ.

La Leith Hill S.S. Co. Ltd. (Acadia Corporation, Halifax) (management: Counties Ship Management Co. Ltd., London), Londra, aquista la nave nel 1936 e la nomina LEITH HILL.

1937, la Atlanticos S.S. Co. Ltd. (management: Kulukundis Brothers, London) Pireo, aquista la nave e la nomina MOUNT ÆTNA. Numero matricola: 516, nominativo internazionale: SVVB.

Nel 1937 la Atlanticos Steamship Co. & Kulukundis Shipping Co. S.A., Pireo risulta come societá armatrice.

Dal 02-03-1940 al ??-12-1947 viene noleggiata a tempo dal ufficio federale per i trasporti in guerra (KTA) (management: Honegger & Ascott, London), Berna. La nave viene assicurata per 160000 Sterline.

Il 27-01-1942, la MOUNT ÆTNA (comandante Stravos Sotirchos), per via di un nolo per conto Svizzero (in viaggio da New York verso Lisbona con un carico di granaglie per la Svizzera) risulta neutrale, viene fermata dal sommergibile U-123 (Reinhard Hardegen) e escortata ai battelli di salvataggio della “Pan Norway” affondata con l’artilleria. Durante il recupero di 29 persone, il sommergibile controlla la posizione dove era affondata la “Pan Norway” e individua un uomo in acqua portandolo sulla MOUNT ÆTNA, la quale viene informata dove potrebbero trovarsi altri superstiti. In seguito la MOUNT ÆTNA trae in salvo altre 11 persone da una zattera (5 delle quali feriti da schegge di granate) portandole infine a Lisbona dove arriva il 06 febbraio 1942.

Ceduta alla Elias Frangos, Chios nel 1952 e nominata EUPHRATES. Numero matricola: 893.

Nel 1954 passa alla Nevada Co. Ltd. (management: Ceres Shipping Co. Ltd., London), Monrovia, nuovo nome: NEVADA. TSL: 4142, TSN: 2644, DWT: 7933. Numero matricola: 357. Nominativo internazioanale: ELKB.

1959: venduta a demolitori giapponesi, arriva ad Osaka il 08-05-1959 dove viene demolita.

linie

History

book

Keel laid on 12.09.1928 by bei Burntisland Shipbuilding Co. Ltd., Burntisland (Yard No.: 150) and launched on 26.01.1929 as PENYBRYN for Brynymor Steamship Co. Ltd., Swansea.

Completed and delivered on March 15th, 1929 to Skibs A/S Viking (Management: Lundegaard & Sønner, Farsund), Farsund. Same name. Daily consumption: 18ton BWC (Best Welsh Coal). Bunker capacity: 646 ton. Cargo gear 10 cargo winches, and 10 derricks. Official No.: n.a. Call sign: LHDF.

1932: Sold to B.J. Sutherland & Co. Ltd., Newcastle, and renamed FIFE. Official No.: 161569. Call sign: LHWC.

1934 Call sign: GWCZ.

1936: Bought by Leith Hill S.S. Co. Ltd. (Acadia Corporation, Halifax) (Management: Counties Ship Management Co. Ltd., London), London, and renamed LEITH HILL. Official No.: 161569.

1937: Resold to Atlanticos S.S. Co. Ltd. (Management: Kulukundis Brothers, London), Piraeus, and renamed MOUNT ÆTNA. Official No.: 516. Call sign: SVVB.

1937: Re-registered under Atlanticos Steamship Co. & Kulukundis Shipping Co. S.A., Piraeus.

From 02.03.1940 till December 1947 timechartered by the Swiss Government (Kriegs-Transport Amt (KTA) (Swiss War Transport Administration), Bern (Management: Honegger & Ascott, London). Insured for about £ 160'000.

On 27.01.1942 the MOUNT ÆTNA (Master Stavros Sotirchos) which was neutral because she operated in Swiss charter (on a voyage from New York to Lisbon with a cargo of wheat), was stopped by U-123 (Reinhard Hardegen) and directed the ship to the lifeboats of the "Pan Norway" which he has sunk with gunfire. While the 29 occupants were picked up, the U-boat investigated the sinking position, rescued a wounded man drifting in the water and transferred him to the MOUNT ÆTNA, which was informed where more survivors could be found. The MOUNT ÆTNA picked up another 11 survivors from a raft and eventually landed the survivors (five of them wounded by shrapnel) at Lisbon on 6 February 1942.

1952: Sold to Elias Frangos, Chios, and renamed EUPHRATES. Official No.: 893.

1954: Resold to Nevada Co. Ltd. (Management: Ceres Shipping Co. Ltd., London), Monrovia, and renamed NEVADA. GRT: 4,142, NRT: 2,644, DWT: 7,933. Official No.: 357. Call sign: ELKB.

1959: Sold to Japanese shipbreakers and arrived at Osaka on 08.05.1959 to be broken up.

linie

02.10.1939 Montevideo Uruguay
Bildherkunft / Photosource:  ©William Schell collection / Photo © Raul Maya
Im Hafen von Antwerpen beim Löschen von Getreide für die Schweiz in ein "EXPRESS" Gütermotorschiff der Basler Rheinreederei "NEPTUN" Transport- und Schiffahrts AG, mit den klassischen Dampfgetreidehebern. Das Foto entstand wahrscheinlich im Jahre 1947 / In the port of Antwerp, unloading grain for Switzerland into an "EXPRESS" motor River Rhine Barge of the Basel Rhine shipping company "NEPTUN" Transport- und Schiffahrts AG, with the classic steam grain elevators. The photo was probably taken in 1947
Bildherkunft / Photosource:  © SwissShips / FotoMar
Im Hafen von Antwerpen beim Getreide löschen für die Schweiz 1947 / In the port of Antwerp unloading grain for Switzerland in 1947
Bildherkunft / Photosource:  © SwissShips / FotoMar
Wir suchen Fotos / Photographs wanted
Bildherkunft / Photosource:  © SwissShips / FotoMar

linie

wheel-swiss-ships

vorher als / before as
FIFE

wanted

Manchester Ship Canal
Bildherkunft / Photosource:  © Unbekannt / Unknown / © SwissShips-Collection
wanted
Wir suchen Fotos / Photographs wanted
Bildherkunft / Photosource:  © SwissShips / © FotoMar

linie

wheel-swiss-ships

später als / later as
EUPHRATES

wanted

Wir suchen Fotos / Photographs wanted
Bildherkunft / Photosource:  © SwissShips / © FotoMar
wanted
Wir suchen Fotos / Photographs wanted
Bildherkunft / Photosource:  © SwissShips / © FotoMar

Back